tiistai 3. lokakuuta 2017

Napapiirin sankarit 4

Topfield.fi eli Topfield-digiboksien maahantuoja FinTop Oy meni konkurssiin. Topfield-digiboksit on parhaimpia, mutta ikävä kyllä niiden myynti on laskenut - digiboksia ei moni enää kaipaa. Digiboksit syrjäyttää älytelevisiot ja niihin saatavat suoratoistopalvelut, kuten Yle areena, Katsomo, Ruutu jne. Ohjelmia ei nykyään tarvitse enää tallentaa, kun niitä voi muutenkin katsoa milloin huvittaa.

Itse olen digiboksin/TV:n tehokäyttäjä. Minulla on Topfield TRC-1400 -digiboksi, jolla voi tallentaa neljääkin ohjelmaa samaan aikaan (ottaen huomioon kanavanippujen rajoitukset) ja katsoa viidettä kanavaa. Harvemmin joutuu tallentaa neljää ohjelmaa samaan aikaa, mutta on niitäkin tilanteita silloin tällöin. Toinen hyvä TRC-1400:n ominaisuus on vaihdettava kiintolevy - voi itse vaihtaa.

Uusissa älytelevisioissakin on mahdollinen ns. USB-tallennus ulkoiselle kiintolevylle, mutta se tarkoittaa yleensä, että voi tallentaa vain yhtä ohjelmaa ja sitä mitä katsoo - ihan turha ominaisuus tällainen. Älytelevisio nojautuu enemmän niihin suoratoistopalveluihin, jotka toimii netin kautta.

Älytelevisiolla ja digiboksilla on omat hyvät puolet. Ihan jokaista kanavaa/ohjelmaa ei voi katsoa älytelevisiolla jälkikäteen, kuten TV5:n, Kutosen, Friin ja TLC:n ohjelmia ja esimerkiksi JIM-kanavalla (Nelosen kanava) on ollut ohjelmia, joissa ei ole ns. Ruutu-palveluoikeuksia. Tällaisissa tilanteissa digiboksi voittaa älytelevision, kun ohjelmat voi tallentaa ja katsoa milloin ehtii. Tosin digiboksilla ei voi katsoa ohjelmia, jotka ei ole tulleet televisiosta. Yle areenassa on saatavilla tuotantokausiakin, jos sitten otetaan huomioon maksulliset vaihtoehdot, kuten Netflix, C-More jne. ne ovat oma lukunsa jo. Digiboksi ei tarvitse uusinta uutta televisiota ja nettiä, jotta ohjelmia voi katsoa silloin kuin ehtii.

Muutama viikko sitten, sen jälkeen kun FinTop Oy oli mennyt konkurssiin, alkoi minun Topfield-digiboksi yskiä. Ihme napsumista silloin tällöin kuin joku olisi mennyt pois päältä ja takaisin päälle, mutta kumminkin digiboksi pysyi päällä ja kuvakin näkyi. Muutamassa päivässä oireet pahenivat, ohjelmia oli vaikea tallentaa ja katsoa. Ruutuukin tuli ilmoituksia, että kiintolevyä ei havaita jne. Joten suurella todennäköisyydellä digiboksistani oli kiintolevy hajonnut.

Vaihtoehtoja oli muutama, joko uusi kiintolevy, uusi digiboksi (joku muu kuin Topfield) tai sitten pitäisi jo tyytyä älytelevisioon - ostaa sellainen. Uusi kiintolevy oli halvin ratkaisu, mutta maahantuoja oli juuri mennyt konkurssiin, joten uusia osia on nihkeästi saatavilla. Googlailin tovin ja löysin tiedon, että Gigantissa olisi yksi (1 kpl), mutta sitä ei voinut tilata netin kautta, koska oli 75 km:n päässä erään Gigantin hyllyssä. Suuntasin kumminkin matkani paikalliseen Giganttiin, jos ne voisivat tehdä jonkun Giganttien sisäisen siirron/tilauksen.

Paikalliseen Giganttiin päästyäni kimppuuni hyökkäsi nuorehko myyjä, joka kertoi minulle ongelmani kuultuaan asian, jonka jo itsekin tiesin. Myyjä kertoi maahantuojan menneen konkurssiin ja ettei uusia osia enää ole heillä. Tässä vaiheessa minä puolestani tiesin enemmän ja sanoin, että kyllä Gigantilla on, mutta 75 km:n päässä. Nuorehko myyjä meni näpyttelemään tietokoneelleen, todeten väitteeni oikeaksi. Kun kysyin, että voiko sitä kiintolevyä jotenkin tilata tännepäin, asteli myyjä takahuoneeseen kysymään pomoltaan, miten tässä tilanteessa toimitaan. Hetken päästä selvisi, että on pari vaihtoehtoa. Joko itse ajan sinne 75 km:n päähän ja ostan sen, mutta myyjä ei voinut olla 100 % varma, että pitääkö varastotieto paikkaansa. Toinen vaihtoehto oli, että minä itse otan yhteyttä Gigantin asiakaspalveluun, jonka kautta hoidetaan keskitetysti kaikkien Giganttien asiat. En siis saanut tietooni 75 km:n päässä olevan Gigantin yhteystietoja, kuten puhelinnumeroa, vaan minulle annettiin Gigantin asiakaspalvelun numero, joka sitten välittäisi minun yhteystiedot 75 km:n päässä olevaan Giganttiin, joka puolestaan ottaisi minuun yhteyttä. Selvisi myös ettei tämä myyjäkään tiennyt suoraa puhelinnumeroa toiseen Giganttiin (olikohan oikeasti näin).

Tässä vaiheessa mieleeni tuli Napapiirin sankarit -elokuva, jossa ajetaan autolla ympäriinsä digiboksin perässä, koska sellainen oli saatava. Päätin olla itse lähtemättä ajamaan sinne 75 km:n päähän, vaikka ties minkälainen seikkailu siitäkin olisi tullut. Valitsin toisen vaihtoehdon, menin kotiin ja netin kautta otin yhteyttä Gigantin chat-asiakaspalveluun. Gigantin asiakaspalvelu välitti asiani 75 km:n päähän ja kohta sieltä tulikin minulle sähköpostia. Muutaman sähköpostiviestin jälkeen Gigantti lupasi lähettää minulle Matkahuollon kautta heidän viimeisen Topfieldin kiintolevyn - kello oli tässä vaiheessa noin keskipäivässä. Jo samana iltana sain viestin, että paketti on tullut Matkahuoltoon ja sen voisi noutaa.

Mielestäni paketti oli tullut ihmeen nopeasti ja hain seuraavana aamuna Matkahuollon toimipisteestä kiintolevypaketin. Vaihdoin kiintolevyn ja digiboksi hurahti päälle. Nyt uusi kiintolevy on ollut käytössä noin puolisen viikkoa, eikä ole ollut mitään ongelmia, joten tein oikean diagnoosin. Kiintolevyssä oli ollut vika ja jälleen voin katsoa kunnolla TV-ohjelmia.

Kiitos Gigantti ja Matkahuolto!

4 kommenttia:

  1. Oujee että sait skulaamaan, tosiaan haiskahti Napapiirin sankareille.
    Outoja polkuja pitkin hankintasi menikin.
    Muistan että Topfielfiäkin täällä ollut, ja viimeisin sellainen että pystyi tallentaa toista ja katsella toista.
    Muistan myös ajan kun viivakoodeilla pystyi asentamaan ohjelmia.

    Aika menee eteenpäin, enää ei kaipaa kuin hetken kun huomaa kahdella kanavalla hyvän ohjelman, tosiaan kaikkea ei näe netin kautta. (ihme)
    Edelliselle boxille jäi tallenteita, älytelkka ohitti.

    Mitäs aijot kun vastaava tilanne uusiutuu, joko olisi aika siirtyä älytelkkaan?

    -C

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ihmeellinen nörtti. En hyppää joka junaan mukaan =)

      Hommasin ensimmäisen digiboksin vasta silloin, kun TV:n analogiset lähetykset päättyivät eli vuonna 2007. Silloin myös poistuivat ne showview-koodit, en ole koskaan omistanut videonauhuria, joka olisi tukenut showview-koodeja.

      Vuoden 2007 tietämillä taisin myös hommata ensimmäisen litteän TV:ni, joka palveli hyvin vuosia. Mitä nyt puolet ajasta ruudussa oli tumma läikkä - siihenkin tottui =D Muutama vuosi sitten sain tuttavalta vähän uudemman litteän TV:n (maksoin 30 €), jossa on hyvä kuva. Tosin TV tukee vain vanhaa DVB-T-tekniikkaa, mutta se ei haittaa, kun digiboksi ja antenni tukee uudempaa DVB-T2-tekniikkaa. Näin vanhemmallakin TV:llä näkyy DVB-T2-lähetykset.

      Ensimmäinen digiboksini oli ProCaster-merkkinen (Verkkokauppa.comin oma brändi), joka pohjautui Topfieldiin. Se kesti jopa 6 vuotta ja oireista päätellen siinäkin petti kiintolevy, kun näin jälkikäteen muistelee. Nykyisessä digiboksissa kesti ensimmäinen kiintolevy melkein tasan 4 vuotta. Jos mikään muu ei siinä hajoa, niin eiköhän sillä taas pärjää ainakin 3-4 vuotta. Silloin hommaan jo kunnon TV:n, mutta olenkohan taas sitten hypännyt jonkun kehitysvaiheen yli. Silloin taitaa olla jotain virtuaalitelevisioita tai todellinen 3D-TV ja älytelevisiot on vanhaa tekniikkaa =)

      Nykyisen ja ensimmäisen älykännykkäni hommasin vasta vuonna 2014. Kesällä 2017 siihen täytyi ostaa uusi akku ja taas pelittää hyvin. Ostan harvoin uutta, mutta kun ostan, niin ostan laatua.

      Poista
  2. Digiman hoitaa tällä hetkellä Topfieldin huoltoa.

    VastaaPoista