Apinaa koijataan, apinaa pumpataan!
Vuosina 2018 ja 2021 olen tarkastellut Elisan puhelin- ja nettiliittymien hintakehitystä. Jälleen on aika katsoa, kuinka hinnat ovat muuttuneet.
Minulla muuttuu/päättyy aina syyskuussa liittymien laskutuskaudet eli uusi kausi on esimerkiksi syyskuusta 2025 syyskuuhun 2026 - tällä rytmillä mennään. Tässä kirjoituksessa esimerkiksi vuosi 2025-kausi tarkoittaa, että se alkaa syksyllä 2025 ja päättyy syksyyn 2026.
Laskutuskausitarjoukset ovat voimassa 12 kk tai 24 kk, sitä ei kannata unohtaa, koska tarjouskauden jälkeen hinta nousee monella eurolla, jos asian antaa vaan olla. Aina tarjouskauden lopussa itse kannattaa olla yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun, näin saa mahdollisuuden parhaimpaan tarjoukseen. Voit saada kyllä tekstiviestillä automaattisen tarjouksen, mutta se ei useinkaan ole paras vaihtoehto - useimmat tyytyvät siihen. Itse olen säätänyt liittymätarjouksien kanssa 2000-luvun alusta lähtien - taistellut tuulimyllyjä vastaan.
Loppukesästä sain nettiliittymään tekstiviestillä tarjouksen, joka oli 27,99 €/kk (norm. 32,29 €/kk) 5G 300 Mbit/s, hyväksyin tuon, koska en usko, että olisin saanut parempaa - aina ne keksii jotain selityksiä hinnannousuun.
Tähän väliin vähän tilastoja kuukausimaksujen kehityksestä.
Tässä kirjoituksessa keskitytään enemmän vuosiin 2022-2026, aiempien vuosien tarkat analyysit löytyvät vanhemmista kirjoituksista. Yllä on 8 vuoden kuukausimaksujen kehitysjana ja alla on taulukossa tarkemmin, mistä kuukausimaksut koostuvat.
| Tuote tai palvelu | Vuoden 2022 hinta | Vuoden 2023 hinta | Vuoden 2024 hinta | Vuoden 2025 hinta | 
|---|---|---|---|---|
| Puhelinliittymä | 24,90 €/kk* (4G, 200 Mbit/s) | 25,99 €/kk (4G, 200 Mbit/s) | 29,34 €/kk (4G, 200 Mbit/s) | 22,99 €/kk (4G, 200 Mbit/s) | 
| Nettiliittymä | 24,90 €/kk (5G, 300 Mbit/s) | 25,91 €/kk (5G, 300 Mbit/s) | 26,23 €/kk (5G, 300 Mbit/s) | 27,99 €/kk (5G, 300 Mbit/s) | 
| Sähköpostipal. | 2,90 €/kk | 4,99 €/kk | 5,99 €/kk | 5,99 €/kk | 
| Hinnat yhteensä | 52,70 €/kk | 56,89 €/kk | 61,56 €/kk | 56,97 €/kk | 
Koska jo vuonna 2024 4G-puhelinliittymäni oli kalliimpi kuin 5G-nettiliittymäni, joka on epäloogista, niin päätin jälleen tänäkin syksynä ottaa yhteyttä Elisan asiakaspalveluun ja kysellä myös puhelinliittymään tarjouksia.
Vuonna 2024, kun kyselin 4G-puhelinliittymään tarjouksia, niin odotetusti alkoivat tyrkyttää 5G:tä. Alla on vuoden 2025 ihmeellinen saaga.
Elisan asiakaspalvelun kanssa käyty viestittely
Kun kyselin, että miten 4G voi olla kalliimpi kuin 5G, niin sain selitykseksi jotain ympäripyöreää soopaa, liittymät muodosta omat tuotteensa jne. Eihän tuo ollut vastaus mihinkään. Sitten odotetusti tarjottiin 5G-liittymää. Kun taas kyseenalaistin Elisan hinnoittelulogiikkaa, niin sitten jostain syystä ääni muuttuikin kellossa ja minulle tarjottiin yllättävänkin halpaa 4G-puhelinliittymää hintaan 22,99 €/kk/12 kk (norm. 33,99 €/kk). Tuo tarjous sijoittuu vuosien 2020 ja 2021 välimaastoon, yleensä hinnat nousee, mutta nyt putosi huomattavasti. Vuonna 2024 maksoin puhelinliittymästä 29,34 €/kk ja vuonna 2025 se putosi 22,99 €/kk, joka on 6,35 euron pudotus. Kun ottaa huomioon, että liittymän normaali hinta on 12 kk:n jälkeen 33,99 €/kk eli sain 11 euron alennuksen siihen verrattuna. Mutta jälleen törmätään epäloogisuuteen, 33,99 €/kk on kyllä kova hinta Elisan 4G 200M -liittymälle, koska samoissa hinnoissa pyörii Elisan 5G 300M -liittymän normaali hinnat.
Elisa 4G Rajaton 200M, 22,99 €/kk -liittymätarjous on joku "tiskin alta otettu", koska tällä hetkellä Elisan nettikaupassa nopein Elisan 4G-puhelinliittymä on 150M, hintaan 33,99 €/kk (norm. 35,99 €/kk). Tällainenhan hinnoittelu on selvää vedätystä, 4G halutaan markkinoilta pois nopeasti. Elisan nettikaupassa, 4G:n vieressä on Elisa 5G+ Rajaton 300M -liittymä hintaan 34,99 €/kk eli vain euron ero!
Kun olin jotenkin ihmeellisesti saanut itselleni hyvän 4G-tarjouksen, niin huvitti, kun Elisan viimeisessä viestissä koitettiin alkaa myydä minulle vielä muitakin heidän tuotteita. Minulla ei kuulemma ollut Elisan tietoturvaa, no ei ole niin, vaan luotan ilmaiseen Avastiin. En enää vastannut tuohon viestiin mitään, koska olin saanut 4G-liittymän, enkä kaivannut mitään oheismyyntiä.
Vuoden 2024 hintoja sotki 1.9.2024 voimaan tullut 25,5 % ALV-muutos, jonka takia edellä olleessa hintataulukossa vuoden 2024 liittymähinnoissa on epämääräisiä pyöristyksiä - ALV:n ainakin oletan olevan syy. Tosin, vuoden 2023 nettiliittymän hintakin on vähän outo, sille en keksi syytä - jos ei sitten Elisa muuten vaan ole nostellut hintoja epämääräisesti ja kysymättä.
2000-luvun alussa nettiliittymän mukana sai vakiona kotisivutilaa ja sähköpostiosoitteen eli sähköpostin. Minulla on ollut nettiliittymä vuodesta 1996 lähtien eli 29 vuotta, koko sen ajan myös nettioperaattorin antama sähköposti. Joskus 2010-luvulle tultaessa, ei enää ollutkaan vakiojuttu, että nettiliittymän mukana sai kotisivutilaa ja sähköpostin - 2010-luvulla Gmail alkoi yleistyä.
Vuoteen 2020 asti Elisa tarjosi minulle ilmaisen sähköpostin, jonka jälkeen se alkoi maksaa 2,90 €/kk. Sen jälkeen Elisa on kyllä keksinyt syitä, jolla voi nostaa sähköpostipalvelunsa hintaa, 1.4.2023 alkaen 4,99 €/kk ja 1.11.2024 alkaen 5,99 €/kk (oli ALV-nosto).
YHTEENVETOA
Olen ollut Elisan asiakas vuodesta 2005 lähtien (20 vuotta), kun Elisa osti Saunalahti Groupin. Näin ollen minulla on kokemusta vain lähinnä Elisasta, mutta eiköhän muillakin operaattoreilla ole samanlaista menoa.
Elisan asiakkaana, kun kirjautuu tietokoneella OmaElisa-palveluun, niin OmaElisan yläreunasta löytyy Tuki-sivu, jonka kautta saa yhteyden Elisan asiakaspalveluun. OmaElisan Tuki-sivulta löytyy asiakaspalvelun chat, jossa sekoilee myös chatbot (ei ihminen). Myös asiakaspalvelun puhelinnumerot sekä soittopyyntöpalvelu löytyy Tuki-sivulta. Sivun alaosaan on "piilotettu" Asiakaspalvelun viestit -osio, jonka kautta asiakaspalveluun voi kirjoittaa viestejä. Oman viestin loppuun kannattaa laittaa pyyntö, että vastaus sähköpostilla, jos ei halua, että Elisan asiakaspalvelu vastaa soittamalla.
Kun kirjoittelin tätä tekstiä, niin huomasin, että tämän minun 4G 200M -liittymän normaali hinta 33,99 €/kk on halvempi kuin Elisan nettikaupassa olevan 4G 150M -liittymän normaali hinta 35,99 €/kk. Kyseessä on kaksi puhelinliittymää, mutta tässä tapauksessa hitaampi on kalliimpi.
Kun olin saanut omat liittymäasiat kuntoon, niin rupesin katsomaan äidin kanssa hänen liittymäasioita, kun hänelläkin muuttuu syksyisin liittymäkaudet. Kuten arvata saattoi, niin homma kääntyi taas mielenkiintoiseksi.
Elisan asiakaspalvelun kanssa käyty viestittely
Noin viikko sen jälkeen, kun olin saanut itselleni puhelinliittymän hintaan 22,99 €/kk, niin kyseltiin äidille puhelinliittymähintoja Elisan asiakaspalvelusta. Ensin tarjosivat 29,99 €/kk, vanhan ollessa 29,34 €/kk eli hinta olisi noussut 65 senttiä. Kun sitten huomautettiin, että poika (eli minä) sain viikkoa aiemmin saman puhelinliittymän hintaan 22,99 €/kk, niin silloin pystyivätkin tarjoamaan 26,99 €/kk - tämä jo oli halvempi kuin nykyinen, joten hyväksyimme sen.
Tuosta viestittelystä saa käsityksen kuin, että Elisan asiakaspalvelun sisällä olisi kuin jokin päiväkohtainen "hintaheiluri", joka määrittää päivän hinnan - tulee mieleen pörssisähkö. Tätä hintaheiluriahan asiakkaat eivät näe, koska Elisan nettikaupan tarjoukset eivät muutu päivittäin. Tuntuu, että Elisan asiakaspalvelu pystyy heittämään isollakin haarukalla eri hintoja samalle liittymälle, vailla järkeviä perusteluita. Luulenpa, että vähissä ovat ne, jotka näin kuin minä, "taistelee" Elisan mielivaltaisia tarjouksia vastaan, ne täytyy kyseenalaistaa.
Keväällä 2025 eräs yli 80-vuotias sukulainen tuli luokseni kirjeen kanssa, jonka oli saanut Elisalta. Kirjeessä ilmoitettiin, että vanha 4G-liittymä muuttuu 5G-liittymään, eihän yli 80-vuotias ymmärtänyt aiheesta oikein mitään, joten tuli kysymään minulta. Katsoin hetken kirjettä ja totesin, että eihän tässä ole järkeä. Vanhuksella on yksinkertainen Doro-puhelin, jossa ei ole edes nettiä, mutta kumminkin hänen pitäisi ottaa 5G-liittymä kaikilla hienouksilla. Lähdettiin sitten lähimpään Elisan myymälään kyselemään vaihtoehtoja, mutta siitähän tuli farssi. Näytin myyjälle Doro-puhelinta ja kysyin, että tähänkö puhelimeen täytyy ottaa 5G-liittymä? Doro-puhelimessa ei ole edes nettiä, mutta sitten myyjä "pomppasi ihan eri raiteelle" ja kuin ohitti, että kyseessä on Doro-puhelin. Myyjä alkoi höpistä, että 5G-liittymän mukana tulee uusi mobiilivarmenne, se on hyvä olla, jos käyttää verkkopankkia. Tässä kohtaa sanoin, että vanhuksella ei ole edes tietokonetta, saatika nettiyhteyttä. Koitin kysellä 4G-liittymää, mutta hankalaa oli. Kaikenlaista sattui ja tapahtui, mutta lopputulos oli se, että nyt vanhuksella on ainakin vuoden Doro-puhelimessa 5G-liittymä. Tilanne oli kuin pakkomyyntiä, jolle minäkään en lopulta voinut mitään, vaikka jo hiukan saatoin sanoa muutaman sanan tiukkaan sävyyn myyjälle.
Kummeli sen tiesi, apinaa koijataan, apinaa pumpataan!
P.S.
Kuluttaja-asiamies on havainnut Elisan laajakaistan irtisanomiskäytännöissä useita ongelmia.
Lisäys 16.9.2025:
Sattumalta tämän kirjoituksen julkaisupäivänä Elisalta tuli tiedote sähköpostiin.
Elisa Sähköpostipalvelu uudistuu loka-marraskuussa – muutos hinnoitteluun
Hyvä asiakkaamme
Uudistamme Elisa Sähköpostipalvelua entistä monipuolisemmaksi ja helppokäyttöisemmäksi. Sähköpostipalvelu osoitteessa webmail.elisa.fi uudistuu asiakkaillamme vaiheittain 27.10.-7.11. seuraavasti:
- Palvelun ulkoasu ja käyttöliittymä paranevat. Sähköpostin käyttö etenkin puhelimella on jatkossa helpompaa, ja voit esimerkiksi valita ulkoasuksi tumman tai vaalean teeman.
- Saat palveluusi uudet kalenteri- ja tehtävälistaominaisuudet, jotka helpottavat arjen ja työpäivien suunnittelua. Kalenterinäkymän voi myös jakaa muiden henkilöiden kanssa.
- Roskapostisuodattimen uudella valinnalla saat tiukennettua roskapostimääritystä, jotta vältyt esimerkiksi entistä useammilta mainoksilta. Lisäksi voit ilmoittaa yksittäisestä roskapostista vastaavan torjumiseksi jatkossa.Uudistus ei edellytä sinulta toimenpiteitä, ja voit jatkaa sähköpostipalvelusi käyttöä normaalisti. Nykyiset toiminnot löytyvät jatkossakin helposti.
Elisa Sähköpostipalvelun kuukausimaksu on muutoksen myötä 7,99 €/kk 1.11.2025 alkaen, sitä ennen 5,99 €/kk.
Aiemmat ominaisuudet säilyvät ennallaan.
Jälleen keksivät muutaman uudistuksen, jolla saivat nostettua hintaa 2 €. Tämän muutoksen jälkeen kuukausimaksuni on 58,97 €/kk.
Kohta taidan miettiä jo jotain toista sähköpostipalvelua.
 
Ei päässyt irti Elisan nettiliittymästä eli laskua pukkas touko-kesä-heinä-elo ja syyskuu. Vaikka ilmoitin että talossa on Telian netti maksanko 32 euroa vai euron.
VastaaPoistaOdotan yhä vastausta, miksi irtisanominen ei skulaa.
Periaatteet rutisee!
Nyt on kaksi kertaa soittanut joku Elisasta ekalla kerralla en ehtinyt vastamaan toisella kerralla en jaksanut.
Nyt kysyin syytä katsotaas kun vastaavat, jos vastaa.
kerron sitten.
Mulle riittää maksuttomat sähköpostit en periaatteesta maksaisi edes punaista puunappia.
Mitä taas tulee liittymiin mulla on premium about 32 euroa kun pyysin samaa mitä frendillä on joku perua 22 euroa sitä kuulema ei ollut enää olemassakaan.
Luulen joka liittymässä on kuoppansa esim DNA kaveri maksaa 16 €/kk ja toinen 32 €/kk vaikka riittäisi vähemmänkin kerran oli tullut 0 euron lasku sitten taas tuo 32€ vaikka oli itse säätänyt vähemmän, ei auttanut.
Telialla ollut maksoi 35 euroa about, kun oli spotifykytky se kun lähti pois halpeni kkmaksu. Sai myös kytkyn katsomoon ei skulannut.
Uskon että kaikkialla on niin että vaivaa jos näet alkaa lyyti kirjottaan, oli missä vain esim muistan kun piti saada terveyskeskukseen aika ei saanut mutta kun urputti hetken jostain pöydän alta tuli aika, joskus pitää oikeasti tapella tullimyllyä vastaan.
Kummelista mieleeni kun tulin 3h harrastuksesta en tiennyt mikä on Kummeli Mutta lopulta näin DVD ja hurmaannun täysin sama kävi Big Bang Theory että herranen aika mitä olen menettänyt.
Laita asiakaspalveluun viestiä (Tuki-sivun kautta) ja viestin loppuun "Vastaus sähköpostilla", niin eivät soita, vaan vastaavat sinne Tuki-sivulle muutamassa päivässä. Ei tarvitse arvuutella, että mihin soittoon pitäisi vastata, jos jaksaa.
PoistaTai mene Elisan myymälään, niin ainakin pääset puheyhteyteen myyjän kanssa.
Hullua on maksaa turhasta nettiyhteydestä.
Juu kerran kävin Elisan myymälässä sain ok palvelua mutta toinen kerta sanoo mee markettiin ja kolmas hei neiti lähetäänks zumbaamaan.
VastaaPoistaElisa: Tarkistin ettei asiakkuudellasi näkynyt tietoa miksi on soitettu, eli mitään ns. akuuttia ei ole. Todennäköisesti soitto ollut sellainen missä kartoitetaan onko sopivat palvelut ja haluaako niihin tehdä päivityksiä.
Tän hetkinen hinta on xxxx/kk 27.7.2026 asti. Alhaisempi hinta saadaan, jos päivitetään sopimusta toisenlaiseksi liittymäksi.
Valikoimasta löytyisi vaihtoehtoina: Elisa 4G Rajaton 200M 27,99e/kk 12kk ajan (norm. 33,99e/kk) tai Elisa 4G Rajaton 10M 23,99e/kk 12kk ajan (norm. 27,99e/kk) Muutosmaksu kertaluontoinen 9,99e. Haluatko tehdä muutoksia sopimukseen?
Joko sinulla muuten on tietoturva nettiä käyttävillä laitteilla? Traficomin arvion mukaan Suomalaisiin kohdistuu noin miljoona huijausyritystä joka kuukausi ja operaattorina tietenkin toivomme, että asiakkaidemme netin käyttö olisi turvallista. Perusturva (2 laitteelle) on normaalisti 9,99e/kk ja nyt tämän saa ensimmäiset 3kk yhden hinnalla tai vuosimaksullisena 89,99e/vuosi.
-Ei ole tietoturvaa on vain avast sekin ilmainen, en usko tietoturviin oikein.
Annan asian olla kun en ole vielä varma maybe ens vuonna ajankohtainen,
Kuka tarvitsee yli 100 megabitin nettiliittymää?
VastaaPoistaEkan kerran näen XXL nopeuden heheh tai ee..kuten muinainen pappi sanoi.
VastaaPoistaKun vantaalainen Joni Viinanen oli vaihtamassa puhelinliittymää, hän sai kovan tarjouksen.
VastaaPoistaKosiskelu onnistui siis, kun luin jutun ilmoitin frendille että vaihda Elisalle kun mä vaihdoin joskus kauan sitten niin sain 50€ lahjakortin nyt se on jo 100€ mutta kun ei inspaa lahjakortti vaikka käyttöä olisi, budjaa Telialla.
VastaaPoistaOfc kun vaihtaa liittymää vanha liittymäkauppias hätääntyy ei älä, ja laitetaan täkyjä.
Pitäisköhän vaihtaa liittymää mietitään.