ClassicReload - vanhoja tietokonepelejä tuleville sukupolville
Syväluotaus digimaailmaan ja sen historiaan -kirjoituksessa olen kertonut omaa tietokone- ja tietokonepelihistoriaani. Pelimaailman pahikset ja Doomin kautta Pasimaailmaan sekä Aapeliin -kirjoituksissa olen kertoillut räiskintäpelien historiasta.
En ole vielä suunnannut yhtään kirjoitusta vain peleille, niin olkoon tämä nyt sellainen kirjoitus, jossa puhutaan vain peleistä. Pääpaino taitaa olla nyt 1980- ja 1990-lukujen peleissä, modernien pelien alkutaival.
Millenniaalien (ja xenniaalien) yhteinen sukupolvikokemus on Commodore 64 -tietokone. 1980-luvulla kaikilla oli kuusnepa, jota myytiin Suomessa enemmän kuin missään muualla suhteutettuna asukaslukuun. Tämän takia Commodore 64:ää sanotaan joissakin yhteyksissä myös Tasavallan tietokoneeksi - Suomi oli Commodore 64:n mahtimaa.
"Sun pikkuveli sai sen Commodorin. Sitä rämpytystä öisin kuunneltiin..."
Commodore päässyt lauluunkin, niin suuri juttu se oli.
Kasari ja ysäri menivät, nyt elämme kakskyt kakskyt- eli 2020-lukua. 1980- ja 1990-lukujen tietokonepelit ovat peittyneet historian pölyyn, vai ovatko sittenkään unohtuneet?
Vanhat tietokonepelit heräävät eloon
ClassicReload-sivustolta löytyy yli 6 000 vanhaa tietokonepeliä. Alla on ClassicReload-sivuston esittelyteksti suomeksi.
Yli 6 000 DOS-, Windows- ja konsolipeliä säilytetty tuleville sukupolville
ClassicReload perustettiin säilyttämään yli 6 000 vanhaa retropeliä ja hylättyä käyttöjärjestelmää/käyttöliittymää, jotta voit pelata DOS-pelejä verkossa suoraan verkkoselaimessasi koulutus- ja tutkimustarkoituksiin.
Vanhoissa DOS-peleissä on jotain taianomaista, joka tuo muistoja mieleen ja vie monet meistä takaisin lapsuuteen tai aikaan, jolloin asiat olivat yksinkertaisempia ja yhtä hauskoja ilman nykyään tavanomaista animaatiota.
Nämä pelit olivat ajalta, jolloin markkinoilla oli monia erilaisia tietokoneita, joilla kaikilla oli erilainen laitteisto. Huomaat, että monissa peleissä voit vaihtaa äänikorttia, näytönohjainta jne. 80- ja 90-luvuilla tapahtui niin paljon muutoksia DOS-pelien kanssa, ja monet näyttävät olevan lähes unohdettuja, mutta meillä on ne täällä! (Jos jokin peli puuttuu, lähetä meille viesti, niin lisäämme sen.).
Tämä verkkosivusto on luotu paitsi säilyttämään nämä pelit, myös tekemään ne pelattaviksi ilmaiseksi nykyaikaisilla pöytätietokoneilla, tableteilla ja puhelimilla.
Ennen kuin aloitat, varmista, että käytät uusinta Google Chromea tai Mozilla Firefoxia.
1980-luvun puolessa välissä serkullani näin ensimmäisen kerran Commodore 64 -tietokoneen. Enhän silloin edes tiennyt, että mikä on tietokone, mutta jännä laite se oli, jolla pystyi pelaamaan, sekin oli täysin uusi "ulottuvuus". Up'n down oli muistaakseni ensimmäinen peli, jota pelailin - siitä se sitten lähti, tämä nörtteily. Nemesis (tunnetaan myös Gradius-nimellä) oli toinen peli, jota tuli paljon pelailtua.
Ala-asteikäisenä keräsin sen verran viikkorahaa, että ostin käytetyn Commodore 64:n, joka on yhä tallessa kaapin uumenissa. 1990-luvun alussa minulla oli muutaman vuoden Amiga 500, josta siirryin PC-maailmaan. Useimmilla kavereillani oli myös Commodore 64, mutta yhdellä oli Salora-tietokone ja yhdellä MSX-tietokone. Commodore, Salora ja MSX olivat pelikoneita, mutta jo lapsena sisäistin, että Commodorella pystyisi tekemään muutakin kuin pelata. Commodoren ohjekirjasta näpyttelin ruudulle koodin pätkän ja sain ruudulle liikkuvan pallon - se oli ensimmäinen ohjelmointikokeilu, vaikka en osannut yhtään englantia silloin.
1990-luvulla minä olin kaveriporukan ainoa, joka suuntautui PC-maailmaan, muut hommasivat pelikonsoleita, minä tahdoin, että tietokoneella pitäisi pystyä muutakin kuin vain pelata. Huomasin olevani nörtimpi kuin muut, kun aloin selittää yhdelle jotain, että "Näppäimmistö on QWERTY-standardilla", niin kaveri tuumasi "Mä en tiedä noista jutuista mitään", silloin tajusin kulkevani eri polkua kuin muut.
PC:llä toki pelasin paljonkin, mutta vuonna 1996 sain internetliittymän, jolloin maailmaan aukesi uusi portti ja olin kaveriporukan ainoa, jolla oli silloin nettiyhteys. 1990-luvun lopulla itse täytyi koodata nettisivut ja äkkiä kiinnostuinkin HTML-koodaamisesta. Lopulta koodasin HTML-oppaan, jossa oli parhaimmillaan 10 000 kävijää kuukaudessa - se oli sitä netin alkukautta, jolloin netti oli uusi ja kummallinen juttu. Nykyään itse ei tarvitse koodailla, kun kaikki ottaa valmiit WordPress-alustat, harvoja kiinnostaa HTML-koodaus, kun ilmankin pärjää hyvyin.
1990-luvulla olin PC-miehiä, mutta kavereiden luona tutustuin pelikonsolimaailmaan. Itse asiassa, en ole koskaan omistanut pelikonsolia. Oli minulla kyllä Nintendon Donkey Kong -elektroniikkapeli - jokaisella oli joku elektroniikkapeli.
CLASSICRELOADIN PELEJÄ
ClassicReload-sivustolta löytyy yli 6 000 vanhaa tietokonepeliä, joista muutaman olen nostanut esiin alla olevaan taulukkoon.
Vuosi | Pelin nimi | Laji |
---|---|---|
1992 | Wolfenstein 3D | FPS / räiskintä |
1993 | Doom II: Hell on earth | FPS / räiskintä |
1996 | Quake | FPS / räiskintä |
1990 1991 | The secret of monkey island The secret of monkey island 2 | Seikkailu |
1989 1992 | Indiana Jones and the last crusade Indiana Jones and the fate of Atlantis | Seikkailu |
1995 1996 | Discworld Discworld II | Seikkailu |
1992 1993 1994 | The legend of Kyrandia The legend of Kyrandia: Hand of fate The legend of Kyrandia: Malcolm's revenge | Seikkailu |
1990 | Prince of Persia | Seikkailu |
1995 1996 | Command & conquer Command & conquer: Red alert | Strategia |
1997 | Theme Hospital | Strategia |
Taulukon linkeistä pääsee pelin esittelysivulle, jonka yläosassa kuva pelistä, jossa on Start-painike, josta pääsee itse peliin. Esittelysivun juttuja kannattaa vähän lukea, siellä voi olla ohjeita peliin ja varsinkin kerrottu, että millä napeilla pelissä liikutaan jne. Joissakin peleissä ei aina tiedä, että millä napeilla se toimii - pitää kokeilla. Kun on päässyt itse pelinäkymään, niin kannattaa ottaa huomioon, että hiiren osoittimen fokus täytyy laittaa itse peliin (klikata peliruutua), jolloin peliruudun oma osoitin alkaa liikkua, eikä hiiren osoitinta saa liikkumaan peliruudun ulkopuolelle. Fokuksen peliruudusta saa irti, kun painaa ESC-näppäintä, jolloin normaali hiiren osoitin ilmestyy ja voit hallita muutakin kuin vain peliruutua.
Taulukossa on 1990-luvun DOS-pelejä, niitä olen saanut hyvin toimimaan. Commodore 64:n pelejä en ole voinut pelata, koska ne kuin näyttää vaativan, että tietokoneessa on kiinni jokin peliohjain - ja minulla ei ole. Command & conquer -pelissä huomasin, että aluksi pelin sisäinen pelinopeus oli vakiona älyttömän nopea, ei oikein ehtinyt nähdä mitä ruudulla tapahtui. Command & conquerin nopeusongelma ratkesi, kun löysin pelin asetukset, josta pystyi säätämään nopeutta. Discworld-pelissä on noin 10 minuutin alkuintro (vähän liian pitkä), ennen kuin pääsee itse vaikuttamaan pelin tapahtumiin.
1990-luvulla pelien kopiointia koitettiin estää laittamalla peliin "salasanoja", jotka löytyi pelin mukana tulleesta ohjekirjasta. Ajatus oli, että pelin ohjekirjan omistaja pystyisi pelaamaan peliä, muut eivät. Mutta sehän johti siihen, että ohjekirjoja kopioitiin myös tai sitten hakkerit muuttivat peliä, että se ei vaatinut salasanoja. Tämän vuoksi, joissakin peleissä voi tulla vastaan näitä erilaisia "salasana" kyselyitä, mutta ne voi ohittaa klikkaamalla tai kirjoittamalla mitä vaan, niin peli jatkuu.
Suomi mainittu, nyt torille!
Vuonna 2024 Iltalehti kirjoitti kultti-ilmiöksi nousseesta Åkesoftin Inva-taxi -pelistä. Toisin kuin voisi olettaa, niin tämä erikoinen suomenkielinen peli ei ole hukkunut bittipölykasojen alle, vaan Inva-taxi löytyy ClassicReloadista.
Aluksi Inva-taxi -peli kysyy ääniasetuksi, kannattaa valita 1. eli Sound blaster, jonka jälkeen kannattaa valita 6. eli 22000 Hz. Näillä asetuksilla pelin äänistä saa parhaimmat, mutta itse äänet eivät tosin ole kovin selkeitä.
Trollipelikin säilyy tuleville sukupolville.
Mikrobitti-lehti aiheutti melkein sodan Suomen ja Neuvostoliiton (nyk. Venäjä) välille. Mikrobitti-lehti kirjoitti vuonna 1985 arvostelun Raid over Moscow -pelistä, mikä pahinta, arvostelussa sanottiin, että peli on hyvä. Kohu muuttui pian diplomaattiseksi kädenväännöksi Suomen ja Neuvostoliiton välillä. Myönteinen peliarvostelu koettiin Neuvostoliitossa provokaationa. Kohuttu Raid over Moscow -peli löytyy myös ClassicReloadista.
Neuvostoliiton vastaisku
Raid over Moscow -peli politisoitui ja samoihin aikoihin vuonna 1984 Neuvostoliitossa keksittiin kaikkien tuntema palikkapeli eli Tetris. Voiko Tetriksessä olla mitään epäilyttävää, sehän on vain palikkapeli? Tetris on niin koukuttava, että kylmän sodan aikana sitä epäiltiin Neuvostoliiton salajuoneksi yrittää hämätä amerikkalaisia sotilaita. Tetris on niin koukuttava, että se vie aikaa muulta - kauhea salajuoni.
YHTEENVETOA
Aika kultaa muistot ja eihän siinä ole aivan sama tuntuma, jos vanhoja pelejä pelaa näin selaimen kautta, mutta yllättävänkin hyvin vanhat pelit ovat saatu toimimaan selaimessa. Commodore 64 -pelejä pystyisi varmaan pelata näppärästi peliohjaimen avulla, jos sellaisen omistaa. 1980-luvulla Commodore 64:n mukana taisi tulla TAC-2 -tyyliset peliohjaimet. Itse suosin kunnon joystickia, jossa napit on ohjainsauvan päässä.
Pelikonsolien tullessa, näimme pad-ohjaimet.
1980-luvulla Commodore hallitsi maailman tietokonemarkkinoita, mutta Commodoren kehitys jäi junnaamaan paikoilleen, eikä oikein Amiga-sarjakaan lopulta pysynyt kehityksen mukana. 1990-luvun puolella PC-tietokoneet yleistyivät. Vuonna 1993 julkaistiin PC:lle Doom-peli, jonka sanotaan olleen viimeinen naula Commodoren arkkuun. Commodore teki konkurssin vuonna 1994.
Noin 30 vuotta myöhemmin Commodore 64 tekee uutta paluuta. Vuonna 2025 uutisoitiin, että Commodore International Corporation on palannut tietokonevalmistajaksi. C64-harrastelijaporukka sai nostettua Commodoren haudastaan, kun saivat ostettua koko Commodore-brändin itselleen. Uusi Commodore tulee nimellä Commodore 64 Ultimate. Jos tulee Suomessa myyntiin, niin harkitsen vakavasti sen hankkimista.
Lopuksi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti