maanantai 30. heinäkuuta 2018

Satumainen sadan vuoden Latela

Latela syntyi 2005, kun kaksi armeijasta kotiutunutta Lauria, Valkama ja Huttunen, perusti kimppatallin autojensa laittamiseksi. Tallia alettiin luontevasti kutsua Latelaksi. Pian siihen liittyi myös muita. Latelan innoittamana ja autokärpäsen puremana Huttusen pikkuveli Jorma perusti oman ikäluokkansa kaverien kanssa muutamaa vuotta myöhemmin oman tallinsa Pikku-Latelan.
Näin kuvataan Latelaa tuotantoyhtiö Filmaattiset Oy:n sivuilla. Latelan myötä tuli tutuksi Filmaattisen toimitusjohtaja ja tuottaja Juha-Pekka "JiiPee" Ristmeri, kun Latelan pojat solvasi häntä ja kuvausryhmä sai osansa myös - tosin osin ehkä käsikirjoitettujakin pätkiä. Filmaattiset on tuottanut myös Satuhäät-ohjelmaa, joka muuttui Unelmahäät-ohjelmaksi.

Latela on rehellinen kuvaus kaveriporukan autoharrastuksesta ja vahvasta ystävyydestä, joka natisee liitoksissaan, mutta kestää rankan suunsoiton. Vuonna 2013 Latelan 1. kaudella seurattiin, kun he värkkäsivät American car showhun kaksi autoa.

2014 vuonna 2. kaudella Ylellä tai JiiPeellä kiehahti homma nuppiin ja Latelan pojat laitettiin tekemään Justin Bieberille lava-autoa, joka sai nimekseen Piiperi. Piiperillä irtosi Tampereen Hot Rod & Rock Show’sta pokaali.

Vuonna 2013 kuvatulla Latelan 2. kaudella tuli julki myös, että Lauri Huttunen ja hänen (silloinen) naisystävänsä Jarona saivat lapsen. Vuonna 2014 kuvattiin jo Latelan kolmatta kautta ja samaan aikaan JiiPee oli päättänyt repiä Lateloista kaiken hyödyn irti ja kuvasi Satuhäät-ohjelmaan jakson Huttusen ja Jaronan häistä. Latelan pojat pääsivät näin myös örveltämään Satuhäät-ohjelmaankin.

2. kaudella Latelat saivat myös toisen projektin. Pirkkalan Autovahinkokeskus (AVK) tilasi heiltä mainostaideteoksen tien varteen. Taiteellisena mentorina toimi Anssi Kasitonni - Huttuselle Kasisonni. AVK sai kuin saikin mainostaideteoksensa.

Vuonna 2015 saimme katsella Latelan kolmatta kautta. Kauden alussa Ville Myllyrinteelle ja Heikki Silvennoiselle tuunattiin peltoautokisaan autot. Kauden loppupuoliskolla Latelan pojat ostivat vanhan bussin, josta rakensivat Latelalle edustavan reissubussin. Bussiprojektin ohella Huttunen värkkäsi omia häitään. Rasvaista läppää heittävä renttu herätti keskustelua.

Vuonna 2016 neljännellä kaudelle alkoi jo tuntua, että kaikki on jo nähty. Näin ollen JiiPeen olikin pakko kiristää ruuvia ja nostaa rimaa vielä kerran. Kauden ytimessä oli Ford Mustang ja matka Amerikkaan. Latelat saivat työtarjouksena kunnostaa vanha Mustang uuteen uskoon. Palkintona tehtävästä häämötti unelmien matka Amerikkaan. Todellisuudessa vanha mustang oli autonraato ja läjä "sitä itseään" sekä pihi rahoittaja. Katastrofi oli valmis, auto oli mikä oli ja mahdollisista osista löytyi moponkin osia, mutta tältä pohjalta oli saatava tehtyä Mustang. Tilanne oli toivoton, muutamat päätti luovuttaa, mutta Lauri Huttunen päätti, että auto tehdään. Eihän se helppoa ollut ja Amerikkaankin päästiin. Kausi päättyi tunnelmiin, jossa Ford Mustang lahosi tielle ja Late Huttunen lähti kävelemään takaisin tallille. Eikä Mustangin omistajasta jäänyt kovin ruusuinen mielikuva. Mustang-projekti oli kuin palava metsä, mikään ei onnistunut.

Sentään koko kausi ei ollut täyttä Mustang-kärvistelyä. Mustangin ohella legendaarisen Star Wreck -elokuvan tuottaja Samuli Torssonen ja ohjaaja Jussi Lehtiniemi tilasivat Latelan pojilta elokuvan jatko-osaan avaruuskelpoisen Ladan. Latelan tapaan sekään ei sujunut täysin ilman ongelmia, mutta lopputuloksesta Latelat voi olla ylpeitä, varsinkin, kun leffaa katsoo varmaan aika moni.

Kas kummaa, vuonna 2017 emme nähneet Latelaa, joten vuonna 2016 ei oltu kuvattu uutta kautta, kun edellinen kausi oli mätä. JiiPee esittikin sitten vuonna 2017 sarjan omasta Sadan vuoden talo -projektistaan, jota oltiin kuvattu kasaan vuosina 2014-2017. Sadan vuoden taloa rakensi mm. Dale kirvesmies, joka tiesi kaiken kaikesta... ainakin omasta mielestään ja mittasi puisella tikullaan yleensä kaiken päin mäntyä. Tuollaisen kirvesmiehen JiiPee oli halunnut mukaan - mutta miksi? Oliko kyseessä joku huumorihahmo. JiiPee sai sadan vuoden talonsa, mutta se vaati verta ja hikeä sekä rahaa paljon suunniteltua enemmän.

JiiPee taisi olla vuonna 2017 ihan PeeAa, kun sai mieleen tehdä ainakin kerran vielä uuden kauden Latelaa. Pakkohan se oli yrittää jostain nyhtää rahaa, kun sadan vuoden talo vei perikatoon.

Niin näimme vuonna 2018 Latelan viidenden kauden. Kausi alkoi introlla, jossa JiiPee esitti jotain sikariporhoa, poltti sikaria ja muisteli menneitä ja elämäänsä. Varmaan JiiPeen mielestä hyväkin läppä, kun sama nähtiin myös Sadan vuoden talo -ohjelmassakin (ehkä kummatkin pätkät tehty samaan aikaan). Annan nyt JiiPeelle neuvon, älä enää kolmatta kertaa käytä samaa vitsiä, se on jo nähty.

Latelan 5. kausi oli kuin metsäpalon jälkeinen savuava hiillos - väsynyt. Viime kaudesta oli jäänyt paha maku suuhun ja vuoden 2016 puolella huhut kertoivat jo, että Lauri Huttunen olisi eronnut. Viides kausi alkoikin sillä, kun "maansa myynyt" Huttunen tammikuussa 2017 kertoo erouutisen. Viime kauden palkintoautokin oli saatu... joskus ja kun se myytiin, niin jokainen oli saanut 25 euroa. Ei kovin hyvät lähtökohdat uuteen kauteen. Huttusen talli oli jälleen voittanut naisen, mutta myöhemmin selvisi, että Huttunen on löytänyt jo uuden naisen. Toivottavasti tämä uusi vaimoke jo tietää, että mihin on ryhtymässä - raikulipoika ja autotalli ei ole helppo pelto raivata.

5. kauden teemana oli omat projektit ja lopuksi matka Albaniaan. Late Huttunen tuunasi Ford Taunustaan, samalla selvisi, että Late & Jopa Huttusen isä on Ford Taunus -puolijumala. Matka Albaniaan meni Latelamaisesti, viinaa ja silmä mustana.

Käsikirjoitetuissa kohdissa huomaa ettei Latelat ole näyttelijöitä, väkisin väännettyä draamaa ja stooria käännekohdissa. 5. kauden päätteeksi kuultiin ettei 6. kautta tule, mutta saas nähdä. Mikäli 6. kausi ilmestyy, niin sen täytyy lähteä uudesta kulmasta. Esimerkiksi Latela VS. talli X voisi olla ohjelman nimi. Latela kilpailisi jotain uutta autoharrastajaryhmää vastaan. Tai sitten Latela täytyy jo unohtaa ja alkaa seurata jotain muuta porukkaa.

5 kommenttia:

  1. Aika huono analyysi. Varsinkin kun aika paljon tuntuu olevan ihan mutua seassa eikä oikeastaan mitään tietoa asioiden oikeasta tolasta. Käsittääkseni se Jiipee ei ole lateloita käsikirjoittanut tai ohjannut. Tuottanut vaan siellä on eri tyypit sitten tekemässä ohjelman

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että edes jotain kiinnosti näinkin paljon juttuni, että vaivautui kommentoimaan =)

      Mutta niin, jos tarkempia halutaan olla, niin.

      Ohjaajana on toiminut ainakin:
      Saku Pollari

      Käsikirjoittajina on ollut:
      Terhi Mehtola
      Saku Pollari
      Tommi Lind

      JiiPee on ollut tuotannon näkyvin hahmo, siksi kiteytin tuotannon häneen.

      Latela on viihdeohjelma ja osin käsikirjoitettua huttua... Huttusta. Samalla viihdearvolla tämäkin kirjoitus on vedetty - ei niin vakava.

      Poista
  2. Ohoh xd minähän en katso Latelaa koska olen kohderyhmän ulkopuolinen.
    Toki vahingossa katsonut viisi minuuttia ja huomannut että muistuttaa paljon mm huutokauppakeisaria, eli sitä ns. viihdeohjelmaa ja osin huttua.
    Pääasiahan on tolla asian tuntialle että kunhan kaikilla on kivaa!

    Pimp my ride ja Xzibit, on yksi parhaimpia sarjoja, mutta siitäkin kuullut että kestänyt ylikauan saada kaaransa back + kaikki ei ole niin kiiltävää kuin annetaan ymmärtää.

    -C

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pimp my ride oli kyllä melkoista teatteria, aivan sellaiseen huttuun en usko Latelassa sortuneen.

      Poista
  3. Latela-sarjasta tuttu Lauri Huttunen osti kirjailija Väinö Linnan entisen kotitalon purkukuntoisena. Remontista tehtiin TV-sarja.

    VastaaPoista