Suomen evankelis-luterilainen kirkko lähti Helsinki Priden tukijaksi. Kirkkohallituksen johtoryhmä päätti mukana olosta istunnossaan 30.5.2019 - tiedote julkaistu 18.06.2019.
Edellisestä kirjoituksestani jo tutuksi tullut kansanedustaja (KD) Päivi Räsänen kiehahti, kun kuuli kirkon mukana olosta Helsinkin Pridessa. Päivi Räsänen ei säästellyt sanojaan Twitterissään aiheesta.
Päivi Räsäsen Twitter-viestistä ote:Räsänen liitti viestiinsä myös kuvan Raamatun (1933/38-käännös) kohdasta, jossa näkyy pari valittua riviä.
Miten kirkon oppiperusta, #raamattu sopii yhteen sen kanssa, että häpeä ja synti nostetaan ylpeyden aiheeksi?
Room. 1:24-27: (KR 1933/38)Vertailun vuoksi myös uusi versio.
24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
Room. 1:24:27: (KR 1992)
24. Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa.
25. He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa – olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen.
26. Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen,
27. ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.
Kuten jälleen huomataan, niin ns. uskovaiset suosivat 1933/38 Kirkkoraamatun käännöstä.
Kansanedustaja Päivi Räsäsen mukaan Priden ideologia on jyrkästi ristiriidassa Raamatun kanssa. Raamatun kohta antaa ymmärtää, että Päivi Räsänen pitää homoseksuaaleja häpeällisinä ja syntisinä. Räsänen alkoi "kivittää" Suomen Ev. Lut. kirkkoa ja arkkipiispa Tapio Luomaa.
- Päivi Räsäsen avoin kirje arkkipiispa Luomalle
- Arkkipiispa Luoman vastaus Päivi Räsäsen kirjeeseen
Otteita Räsäsen kirjeestä Luomalle:Mitä on nämä Räsäsen mainostamat Pride-ideologiat ja aatteet? Joitakin löysin Priden sivuilta.
...Huolessa ei ole kysymys homofobiasta tai seksuaalivähemmistön syrjinnästä. On kysymys Raamatusta...
Pride-tapahtuman aatteellisena tavoitteena on ylpeys sellaisista suhteista, joita Raamatussa johdonmukaisesti kuvataan Jumalan tahdon vastaisiksi. Homoseksuaaliset suhteet, samoin kuin muutkin avioliiton ulkopuoliset suhteet kuvataan Raamatussa synniksi ja häpeäksi.
Otteita Priden sivuilta:Mikäli oikein ymmärrän Räsäsen kirjeen sanavalinnat, niin hän puhuu suhteista - homosuhteista, joista ei saisi olla ylpeä (pride). Kun vertaa Pride-sivujen tekstiin, niin tuntuu, että Räsänen katsoo asiaa varsin vinoutuneesti. Pride-yhteisö puhuu tasa-arvosta ja ihmisoikeuksista, jotka tuskin on Raamattua vastaan. Kyllä Räsäsen jutuista voi myös nähdä syrjinnänkin merkkejä.
Helsinki Pride -yhteisö on kansalaisjärjestö ja asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on poistaa kulttuuriin, kieleen sekä yhteiskunnan rakenteisiin, arvoihin ja normeihin sisältyvää eriarvoisuutta.
...Haluamme, että jokainen tulee nähdyksi ja kohdatuksi itsenään, vapaana pelosta ja syrjinnästä.
Siksi emme tingi ihmisoikeuksista. Jokaisen tulee olla yhteiskunnan ja lainsäädännönedessä tasavertainen seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä ja sukupuolen ilmaisusta riippumatta.
Otteita arkkipiispan vastauksesta Päivi Räsäselle:Arkkipiispa Tapio Luomakin sanoo ettei asiaan kannata sekoittaa suhteita, sillä kirkko kuuluu kaikille. Jaakko Heinimäki, joka on suomalainen Kirkko ja kaupunki -lehden päätoimittaja, kolumnisti ja pappi, kertoi eräässä TV-ohjelmassa (johon minulla ei ole nyt viittausta) oman näkemyksensä Raamatun ns. homokohdista. Heinimäen mukaan Raamattu ei sano mitään homoudesta, vaan se kieltää kahden heteron irstailun, kuten heteromiehien anaaliyhdynnät.
Kyse ei ole kannanotosta avioliittolakiin vaan siihen, että kirkon sanoma kuuluu kaikille. Piispainkokous on todennut avioliittoselonteossaan vuonna 2016, että kirkko on kaikkia varten ja että samaa sukupuolta olevat parit ovat tervetulleita kaikkeen kirkon toimintaan. Tätä periaatetta päätöksellä on haluttu toteuttaa.
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että viime kädessä asiassa on kyse raamattunäkemyksestä.
Ote piispainkokouksen selonteosta vuodelta 2016:Päivi Räsänen ei purematta niellyt arkkipiispan vastausta.
Jokainen ihminen on Jumalan kuva riippumatta iästä, alkuperästä, kielestä, kansalaisuudesta, uskonnosta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai perhemuodosta.
Päivi Räsäsen kommentteja arkkipiispan vastauksesta:Päivi Räsäsen juttuja lukiessa saa vaikutelman, että hän vihaa ja syrjii homoseksuaaleja - vaikka sanookin ettei siitä ole kyse. Räsänen ottaa aina vain esille avioliiton ja Raamatun ns. homokohdat - vetää asiaa sivuraiteelle. Räsäsen tulisi muistaa Kultainen sääntö.
Arkkipiispa perustelee hyväksyntäänsä kirkon Pride-kumppanuudelle piispainkokouksen selonteolla, jonka mukaan kirkko on kaikkia varten ja kaikki ovat tervetulleita kirkon toimintaan. Perustelu on ontuva. Kirkon tulee kyllä kutsua kaikkia evankeliumin osallisuuteen. Tässä päätöksessä kuitenkin kirkko lähtee mukaan SETA:n toimintaan Pride-liikkeen ehdoilla sen sijaan että kutsuisi kaikkia ihmisiä evankeliumin osallisuuteen kirkon ehdoilla.
Pride-kumppanuutta käytetään sateenkaarileimana, jolla osoitetaan hyväksyntä Pride-liikkeen tausta-ideologialle.
SETA:n edustaman ideologian piirissä ei ole tilaa sellaiselle arvopohjalle, jossa avioliitto rajataan ainoastaan naisen ja miehen väliseksi ja jossa homoseksuaalisuuden harjoittaminen nähdään Jumalan tahdon vastaiseksi. Pride-liikkeen ideologiaa ja kirkon Raamattuun perustuvaa arvopohjaa on mahdotonta sovittaa yhteen.
Kultaisella säännöllä tarkoitetaan Jeesuksen opetusta Vuorisaarnassa (Matt. 7:12):Kultainen sääntö on keskeinen kristillisessä lähimmäisenrakkauteen kannustavassa etiikassa. Päivi Räsänen vinouttaa asian, kun ei tahdo mainita tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia. Kirkko lähestyy asiaa Kultaisen säännön kautta. Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumala on luonut meistä jokaisen ja Jumalan silmissä jokainen on saman arvoinen. Jumala on luonut siis myös homoseksuaalit, eikä sitä tule kieltää. Homous on osa ihmistä, se ei ole sairaus tai valinta - se on osa persoonaa. Koska homous ei ole sairaus tai valinta, niin siitä ei voi mitenkään parantua tai eheytyä. Eihän kukaan voi muuttaa ihonväriäkään, koska se on ominaisuus eikä vika - Jumalan luomistyö on moninaista.
Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.
Päivi Räsänen nostaa itsensä aika korkealle, kun toivoo kirkon tekevän parannuksen ja palaavan Raamattuun. Hänen mielestään Pride-kumppanuus tarkoittaa, että kirkko on luopunut omasta arvopohjastaan. - kuinka hänellä on pokkaa näin kommentoida. Räsänenkin kyllä puhuu lähimmäisenrakkaudesta, mutta se on ristiriitaista argumentointia.
Selvästi Päivi Räsänen pitää homoseksuaalisuutta häpeällisenä syntinä, koska pitää sitä jonain, josta voi "parantua".
Päivi Räsäsen kommentteja:
Sellainen ihminen, joka ei tunnista ja tunnusta omia syntejään, niin ei hän tarvitse armoa. Ihan yhtä lailla olen itse syntinen ja tarvitsen armoa.
On lähimmäisenrakkautta myös homoseksuaaleja ihmisiä kohtaan, että kantaa huolta heidän elämästään iankaikkisuutta ajatellen.
Arkkipiispa Tapio Luoman kommentti:Päivi Räsänen ja arkkipiispa Tapio Luoma näkevät asiat ihan eri näkökulmista. Päivi Räsänen kyllä sanoo itseään syntiseksi, mutta eriyttää homoseksuaalisuuden erilliseksi synniksi perisynnistä. Arkkipiispa puolestaan pitää kaikkia saman arvoisina.
Olen myös kuullut todettavan, että olisi rakkaudetonta olla sanomatta homoseksuaalisuutta häpeäksi tai synniksi. Tällä tavalla muotoiltu ajatus heijastaa mielestäni huonosti rakkaudellisuutta, pikemminkin torjuntaa.
RAAMATUN MONET TULKINNAT
On totta, että rakkauteen kuuluu myös tietynlainen ohjaaminen ja neuvominen - jopa luopuminen. Ei tule kumminkaan rangaista asioista, jotka eivät ole tässä tapauksessa syntejä - kuten homoseksuaalisuus. Jaakko Heinimäki on todennut ettei Raamattu kerro homoseksuaalisuudesta, saman on todennut Espoon seurakuntayhtymän monikulttuurisuustyön asiantuntija ja sateenkaaritoimintaa koordinoiva Matti Peiponen.
Matti Peiposen kommentti:Päivi Räsänen on todennut, että Raamatussa on ajattomia oppeja, kuten avioliittokäsitys. Ongelmana on se, että Raamattua voidaan lukea ja tulkita monilla tavoilla. Jopa sama Raamatun lause voi puhua puolesta tai vastaan. Jokainen löytää Raamatusta itselle sopivat kohdat ja tulkinnat - ihminen on menettänyt kyvyn tulkita Raamattua?
Raamattu ei tunne esimerkiksi seksuaalista ja sukupuolista moneutta samalla tavalla kuin mitä me tässä ajassa. Se, mitä Raamattu puhuu vaikka miesten välisestä seksistä, ei ole yhdistettävissä ja suoraan siirrettävissä siihen, että on olemassa samaa sukupuolta olevia pariskuntia, jotka haluavat mennä naimisiin ja ovat sitoutuneet rakastamaan toisiaan. Kysymys on siitä, miten Raamattua pitäisi tulkita.
Kristitty poimii mansikat kakusta, kun hän lukee Raamattua. Usein korostetaan, että kristityn tulisi Raamatussa keskittyä enemmän Uuteen testamenttiin (UT) kuin brutaalisempaan Vanhaan testamenttiin (VT). Raamatunlukijain liittokin ohjeistaa aloittamaan UT:sta, mutta huomauttaa ettei Raamattua voi pitää ohjekirjana - se ei vain ole mahdollista. Saman on todennut myös arkkipiispa Tapio Luoma.
Arkkipiispa Tapio Luoman kommentti:Raamatusta poimitaan Kymmenen käskyä, mutta emme noudata rangaistusta.
Jos Raamattua lähdetään tulkitseman kirjaimellisesti, on käytännössä mahdotonta olla siinä johdonmukainen.
2. Moos. 35:2:Ei ole olemassa ohjeita, miten Raamattua tulisi tulkita, mitä poimitaan ja mitä ei sekä miksi niin tehtäisiin. Nykyään Raamatusta poimitaan niitä kohtia esille, jotka sopivat omiin tarkoituksiin - huutoäänestys. Poimimme mansikat kakusta.
Kuutena päivänä viikossa tehkää työtä, mutta seitsemäs päivä pitäkää pyhänä. Se on sapatti, Herran pyhä lepopäivä. Jokainen, joka sinä päivänä tekee työtä, surmattakoon.
Päivi Räsänen vetosi Raamatun kohtaan Room. 1:24-27, jos ottaa vain tuon pätkän lyömäaseekseen, niin silloin se voikin näyttää aseelta. Mutta ottaessa huomioon koko sen kontekstin, jossa se on niin viesti voi muuttua.
Room. 2:1-3:
1. Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja.
2. Me tiedämme, että Jumala on oikeassa tuomitessaan ne, jotka tekevät tällaista.
3. Kuvitteletko sinä välttäväsi Jumalan tuomion, kun teet itse sellaista, mistä tuomitset muita?
Room. 2:14-16:
14. Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki.
15. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä.
16. Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi.
Room. 14:1-12:
1. Hyväksykää joukkoonne myös sellainen, joka on uskossaan heikko, älkääkä ruvetko kiistelemään mielipiteistä.
2. Joku katsoo voivansa syödä kaikkea, mutta heikkouskoinen syö vain kasviksia.
3. Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin.
4. Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu – vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä.
5. Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma.
6. Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa.
7. Kukaan meistä ei elä itseään varten eikä kukaan kuole itseään varten.
8. Jos elämme, elämme Herran omina, ja jos kuolemme, kuolemme Herran omina. Elämmepä siis tai kuolemme, me kuulumme Herralle.
9. Juuri sitä vartenhan Kristus kuoli ja heräsi elämään, että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra.
10. Kuinka sinä voit tuomita veljesi? Tai sinä toinen, kuinka voit halveksia veljeäsi? Kaikki me joudumme Jumalan tuomioistuimen eteen.
11. Onhan kirjoitettu:
- Niin totta kuin elän, sanoo Herra,
jokainen polvi on notkistuva minun edessäni
ja jokainen kieli on ylistävä Jumalaa.
12. Jokainen meistä joutuu tekemään Jumalalle tilin itsestään.
Matt. 6:14-15:
14. Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.
15. Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Matt. 6:38-39:
38. Teille on opetettu: ’Silmä silmästä, hammas hampaasta.’
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
Matt. 6:43-48:
43. Teille on opetettu: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.’
44. Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,
45. jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
46. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin?
47. Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
48. Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Matt 7:1-5:Tuossa esimerkkejä Raamatun kaksijakoisuudesta. Kirjeestä roomalaisille sekä Vuorisaarnasta löytyy kohtia, joissa sanotaan ettemme saisi ihmisinä tuomita toisiamme, koska olemme vain ihmisiä ja olemme kaikki samanlaisia.
1. Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
2. Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.
3. Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?
4. Kuinka voit sanoa veljellesi: ’Annapa kun otan roskan silmästäsi’, kun omassa silmässäsi on hirsi?
5. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.
Matt. 23:12:Kuinkahan Päivi Räsäsen käy? Sohvaperunoiden (2.2.2018) mukaan Päivi Räsäsen mökin alla on Helvetin tuli...
Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.
KIRKKO ON TAIVAAN JA HELVETIN VÄLISSÄ (puun ja kuoren välissä)
Pastori Jaana Parttisen mielipide Päivi Räsäsestä:Päivi Räsänen ei ole kirkon ääni, mutta hyvin tuntuu toimivan Räsäsen ääni. Vihjaili kirkosta erollaan ja Eroa kirkosta -sivustolla nähtiin tilastopiikki - satoja lähti päivässä. Vuonna 2010 Päivi Räsänen sai aikaan joukkopaon kommenteillaan Ajankohtaisen kakkosen homoillassa. Silloin viikossa kirkossa erosi 24 000 ihmistä ja koko vuonna yli 80 000 ihmistä. Tosin tuosta massapaosta Räsänen on pessyt kätensä "Ei johtunut minusta".
Lakkaisi jo pilkkaamasta ihmistä, joka on Jumalan kuvaksi luotu. Räsänen ei ole tässä kirkon ääni.
Vuonna 2016 kirjoitin kirkon ahdingosta puun ja kuoren välissä. Silloin kuohutti avioliittolaki ja kas kummaa, se kuohuttaa edelleen. Samoihin aikoihin, kun Päivi Räsänen aloitti kivittää kirkkoa ja arkkipiispaa, niin uutisoitiin myös:
YLE:n uutinen 17.6.2019Oulun hiippakunnan tuomiokapituli hakee valituslupaa hallinto-oikeuden päätökseen, joka kumosi homoparin vihkineen papin varoituksen. Joten tämä saaga jatkuu vielä. Arkkipiispa Tapio Luoma pitää todennäköisenä, että kirkko seuraa asiassa muiden Pohjoismaiden kirkkojen viitoittamaa tietä - on vain ajan kysymys. Oli lopputulos mikä tahansa, joku todennäköisesti pettyy. Päivi Räsänen ja Hallinto-oikeus keikutti kesäkuussa kirkkoa.
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on kumonnut Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin pastori Árpád Kovácsille antaman kirjallisen varoituksen.
YHTEENVETOA
Pride-liike sai alkunsa 50 vuotta sitten Stonewallin mellakoista. Homoseksuaalit kyllästyivät siihen kuinka heitä kohdeltiin - näin lyhyesti ilmaistuna. Vuonna 1969 Yhdysvalloissa alkoi tapahtua ja vuonna 1971 Suomessa homoseksuaalisten tekojen kriminalisointi poistettiin rikoslaista - laki oli ollut voimassa vuodesta 1894 lähtien. Vuonna 1974 Seksuaalinen tasavertaisuus ry (SETA) perustettiin, mutta vasta vuonna 1981 Lääkintöhallitus poisti virallisesta tautiluokituksesta kohdan, jossa homoseksuaalisuus luokiteltiin sairaudeksi. 1.3.2017 astui voimaan tasa-arvoinen avioliittolaki, jota Päivi Räsänen kutsui avioliiton häpeäpäiväksi. Kummasti Räsäsen argumenteissa toistuu Häpeä ja Synti. Onko 1.3.2017 jälkeen jonkun heteroparien avioliitto jotenkin muuttunut - muuten kuin kasvattamalla erotilastoja?
Päivi Räsänen on nykyään pelkkä ns. rivikansanedustaja KD:ssä, mutta lähinnä ja vain hän laukoo näitä "avauksia". Sari Essayah on Kristillisdemokraattien puheenjohtaja, mutta enpä oikein muista, että hän olisi räväyttänyt mitään Räsäsen tyyliin. Tuntuu, että antavat Räsäsen riehua ja katsovat mitä tulee. Voisi olettaa, että puolueen puheenjohtaja avaisi näitä keskusteluita eikä Räsänen.
Päivi Räsänen on kuin omalla ristiretkellä, jossa on jo alkanut taistella Suomen Ev. Lut. kirkkoa ja arkkipiispaakin vastaan - Sari Essayah ei kommentoi Räsäsen juttuja. Sari Essayah edustaa helluntailaisuutta, joten häntä ei niin paina luterilaiset murheet.
Pride-kumppanuuskiistassa on kaksi leiriä, puolesta ja vastaan sekä jotkut eivät ole edes varmoja, että onko mitään kumppanuutta edes solmittu. Puolesta- ja vastaan-leirit ovat kummatkin oikeassa, sillä Raamattu puoltaa kumpaakin näkökulmaa. Raamatulla voi perustella lähimmäisenrakkauden sekä sen, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen juttu. Toisaalta Pride-liike itse kuuluttaa tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia, jotka mielestäni viittaa enemmän lähimmäisenrakkauteen kuin avioliittodilemmaan. Mutta niin, vyyhtiin kuuluu myös osana se avioliittokin, jolloin täytyy todeta, että Jumala on luonut myös homoseksuaalit - joka on ominaisuus eikä vika tai ongelma. Kuten on käynyt ilmi, niin ainakin muutamat kirkon edustajat ovat sitä mieltä, että Raamattu ei kerro homoseksuaalisuudesta, kuten se nykyään ymmärretään.
Dilemman ytimessä taitaa piillä se, että Raamattua voidaan tulkita niin monin tavoin, jokainen löytää sieltä itselle sopivan tekstin. Näin ollen jokainen näkökulma on oikeassa - pattitilanne. Árpád Kovács taitaa olla nyt yksi avain pattitilanteeseen, kun hänen asia puidaan oikeudessa loppuun asti, se taitaa ratkaista, kuinka hommat etenee. Teoriassa Árpád Kovácsin tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu on, että hän voittaa jutun. Sen jälkeen meillä on ennakkotapaus ja kirkkokin voi helpommin linjata päätöksiään - jotka ei tule olemaan helppoja.
Kirkon tulisi antaa papeille omatunnonkysymyksen vihkiä samaa sukupuolta olevia - he vihkisi, jotka haluaisivat. Tässähän on se vaara, että kirkko jakaantuu kahtia, kun Päivi Räsänenkin eroaisi kirkosta ja ehkä lestadiolaisetkin (voisi olla jo liikaa).
Jos kirkko päättää olla vihkimättä kaikkia halukkaita, niin silloin kirkko jämähtää menneisyyteen kiinni - ei uusiudu. Tämäkin vaihtoehto on huono, voi sekin tarkoittaa, että kirkko jakaantuu kahtia.
Kirkolla ei näytä olevan siis poispääsyä nurkasta. Tämän vuoksi kirkko kitkuttelee veteen piirretyllä viivalla eli ei osaa päättää suuntaa, koska tekee se mitä tahansa, niin aina arkki karahtaa karille ja pahasti.
Lue myös:
Ajankuva ja jälkiviisaus
Islanti muuttaa nimet sukupuolineutraaleiksi.
VastaaPoistaPuolalaismies kirjoitti homovastaisia raamatunlauseita Ikean intranetiin ja sai potkut.
VastaaPoistaKymmenet tuhannet marssivat rakkauden puolesta eri puolilla Eurooppaa.
VastaaPoistaOmg rakkausmarssit 50v! Paljon on vettä virrannut siis.
VastaaPoistaKirkko voisi uusiutuakin, onko asia kirkolle liian riipivää.
Rakkaus kuuluu kaikille. Toki on niitä vanhoja partoja jotka sanoo ei muuten kuulu kaikille, anteeksi kirkon päälliköt.
Kirkko mullistuu kyllä, mutta vaarana on pullistuu.. ja räjähtää.
Raamatusta löytyy tosiaan jokaiselle jotain ohjenuoraa, ja tuntuu että jokaiselle eri näkemyksin.
Päivi Räsänen, pitääkö itseään korkealla, kun aika on, saa Jumalan armosta parhaimman taivaspaikan, suoraan pääsee Jumalan oikean puoleiselle kämmenelle, sori mut mä uskon reinkarnaatioon ja sieluparka jos ei eksy, voi siirtyä vaikka aasiin, ruumis hajoaa.
Jos Räsänen eroaa kirkosta, joutuu varmaan sinne talonsa alle jossa palaa kiirastuli.
Se on mun uskomukseni.
Jos Räsänen eroaa kirkosta se on häpeä hänelle, onko eronnu jo, vai uhosiko vain, hän vei jo kadotukseen suuren joukon joilla on sama hmmm... suppea elämänkatsomus.
Islantiin, voi harmi.
Nyt siis he voivat ottaa minkätahansanimen, kaikesta tehdään unisexiä.
Jos lähdetään sille tielle että kaikki sukupuolineutraloidaan, onko helppoa olla homo, lesbo, täyttää vain joka kaavakkeeseen olen X?
Muistan Islannin EM fudiksen muutamien vuosien takaa.
Se ei ollut huvittavaa kuten eräs lehti sanoi, vaan hienoa, että jokaisella luki jonkun son.
"Joukkueessa vain kahden nimi poikkeaa muista pelaajista: Eidur Gudjohnsenin ja Soelvi Ottesenin nimet päättyvät päätteeseen -sen. He istuivat Tshekki-pelin vaihtopenkillä." Antoivat siis sonnien juosta kentällä.
Olen pitänyt itseäni hiukan miksikaikenpitääainamuuttua konservatiivisenä, mutta löysällä, eli hyväksyn kaikki Luojan luomat, katsomatta karvoihin.
C- Love is Love
Aikoinaan paavi hallitsi kirkkoa - se oli hullua aikaa. Koettiin mullistuksia, jotka vei paavilta vallan. Nyt varmaan taas pitäisi tapahtua jotain suurta - suuri hajaannus. Kirkko pitää itseään löysässä hirressä.
PoistaPoliisi harkitsee esitutkinnan aloittamista kristillisdemokraattien Päivi Räsäsen Twitter-kirjoituksesta.
VastaaPoistaRäsänen tviittasi kesäkuussa Helsinki Pride -tapahtuman olevan synnin ja häpeän nostamista ylpeyden aiheeksi sekä kyseenalaisti kirkon osallistumisen tapahtumaan. Poliisille rikosilmoituksen tehneen ilmoittajan mukaan viesti oli vähemmistöihin kohdistuva suvaitsemattomuuden ilmaus.
PoistaFox News nosti esiin poliisitutkinnan Päivi Räsäsen lausunnosta.
PoistaPäivi Räsänen toisti eduskunnassa rikostutkintaan johtaneen kannanottonsa ja luki Raamattua.
VastaaPoistaPäivi kommentoi myös:
"Raamattu on elämäni ylin auktoriteetti, ajattelen, että se on Jumalan sanaa. Ajattelen, että Jumalaa on toteltava enemmän kuin ihmistä."
Kunnon Raamattu-anarkisti, laittaa Raamatun lain edelle - samaa oli vuonna 2013.
Päivi Räsänen luki lähes 4 tuntia kestäneessä kuulustelussa poliisille lakia ja Jumalan sanaa.
VastaaPoistaKansanedustaja Päivi Räsänen (kd) joutui toiseen päällekkäiseen esitutkintaan rikoksesta epäiltynä, kun valtakunnansyyttäjä ilmoitti myös vuonna 2004 julkaistun pamflettikirjoituksen tutkinnasta. Edustajaa epäillään nyt kahdesta eri kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.
VastaaPoistaRaamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnansyyttäjä.
VastaaPoistaNo eipä Räsänen ainoa ole joka uskonnollisen vakaumuksen pistää lain edelle. Ainoa hän lienee joka sen julkisesti sanoo ja myöntää. Olenko Räsäsen kannalla ? En missään tapauksessa, mutta en ymmärrä miksi hänen kimpussa ollaan mm. n,15 vuotta vanhoista asioista. Yleensä ottaen mielenkiintoista seurattavaa miten nykyisessä mielenpahoittaja yhteiskunnassa sanan vapauden tulee käymään. Ehkä kaksi suuntaa, se Neuvostoliittolainen, tai sitten Amerikkalainen. Vanhat sketsit kohta liipasimella,ko ?
VastaaPoistaMää ainaki verän Mansen murteella tykätään tai ei nääs!
Se on kyllä outoa, kun 15 vuotta esillä olleista jutuista vedetään jotain syytteitä. Itse sanoisin, että raja voisi olla 3-5 vuotta, jos siinä ajassa kukaan ei ole loukkaantunut, niin tuskinpa senkään jälkeen loukkaantuu.
PoistaVielä oudompaa on, kun noin 30 vuotta vanhoja TV-ohjelmia syytetään rasismista.
Tiedän tapauksen jossa aika paha rikos, vanheni. Ei syytteitä.
VastaaPoistaEn tiedä juttujen vanhennusaikoja, minusta raja pitäisi olla 5v ja murha taas ei vanhene koskaan.
Katolisen kirkon papit Argentiinassa sai typeriä rangaistuksia.
"Kaksi roomalaiskatolisen kirkon pappia on saanut yli 40 vuoden vankilatuomiot kuurojen lasten hyväksikäytöstä ja raiskauksesta.
Uhrit ovat iältään 4–17-vuotiaita.
Papit tuomittiin noin 20 lapsen hyväksikäytöstä, joka on sattunut kuurojen ja kuulovammaisten lasten Provolo-instituutissa vuosina 2004–2016.
Myös oppilaitoksen puutarhuri sai 18-vuoden tuomion seksuaalisesta hyväksikäytöstä."
Luin jostain että yksi pappi oli jo 80v saadessaan 40v kakun.
Muutenkin ulkomailla on typeriä rangaistuksia, ei järkeä.
Suomalaisessa oikeuslaitoksessa saa elinkautisia jotka kutistuvat puoleen, hukuttava murhaaja taisi päästä vapaalle..!! Mutta Norjassa paijataan päähän!
Katselen välillä sarjaa Vankilassa ulkomailla.
Tuo wanhojen juttujen syytteisiin joutumista pidän naurettavana.
Räsäsen pamfletti saisi olla, hautua pölyn/mullan alle!
Kuten mielensä pahoittajat juuri noin,tekevät ilmoituksia 20-30v sitten vanhoista Pulttibois ja Hymyhuulet, tms sen tapainen SKETSI sarjat.
Ei hitti, mä en ymmärrä! Häviääkö ihmisillä huumorintaju!?
Kaikki taisi lähteä kansanedustaja AAP-uwa!tyypiltä, oi eiii, sanoisi kummipoikani.
Tuntuu että joko kansanedustajan liksa meni päähän, ja PPP hurahti uskoon.
Sorry PPP!
Hänen anteeksi saamelaiset-lähti lumipallo vierimään, efekti on hurja.
Anteeksi että esitimme Malmin romaneja, hullu hullumpi hulluin maailma!
Pian kuihtuu suomalainen huumori, kiero ja väärä.
Suurinosa pitää vähemmistöistä, romanit ja saamelaiset, kohta tehdään tutkinta ota ohvia älä sie huio.
Lakut, tännään ostehtaa halvan maaukasta lakritsaa-nee...suukot, lakupaperin muutos, kohta lakupiiput menee tupakka-koneeseen, sanoo kassalle 5 lakupiippua ja painaa tiettyä nappia, plomps viis kertaa.
Perhekaljaa ei saa ostaa alle 30v piimä o epäilyttävä joku promille siinäkin.
Mein kotona oli perhekaljaa, koko perhe sitä joi kakarat ja vanhemmat, en koskaan saanut itse putelin korkkia auki/kiinni.
Muistan kun piirsin perheenjäsenistä karikatyyrejä, heidän tekemisiä ja vähän myös naabureita ja ystäviä, heille puhekuplia, ja kaikki nauroivat kippurassa.
Perustin sitten pienen toimituksen ja väsäsin lehteä, samaa tyyliä ja haastatteluja vähän mainoksia ja sekalaista epäilyttävää. Hinta oli 2 markkaa.
Isälläni oli markkapurkki, sieltä sai ottaa vaikka jäderahaa.
Veljeni laski markkoja pinoon kuin Roope-setä, sen takia hän sai sormeen känsän ja matikkapään.(kade, mutta en känsästä)
Myin lehteä myös ystäville, joilla oli hullunhauskaa, mutta jos joku niistä olisi säilyttänyt lehden, noh syyte olis kai mahdotonta, vaikka provosinkin.
Toimitus kuivui kasaan itsestään, ps. pari lehteä on tallella!
-C ei jummarra ei
Kirjoitin nyt:
PoistaAjankuva ja jälkiviisaus -kirjoituksen
PPP:tä ja Räsästä.
Päivi Räsänen ja kirjaroviot.
VastaaPoistaKansanedustaja Päivi Räsänen ihmettelee, että "jos lakia säätävä, 25 vuotta eduskunnassa istunut kansanedustaja ei tunnista mahdollista rikosta, miten tavallinen kansalainen voisi tunnistaa?"
VastaaPoistaKristillisdemokraattien kansanedustaja, ex-sisäministeri Päivi Räsänen tiedotti, että hänestä on tehty taas uusi tutkintapyyntö poliisille.
VastaaPoistaTällä kertaa kyse on YlePuhe-radiokanavalla joulukuussa lähetetystä, Ruben Stillerin juontamasta keskusteluohjelmasta, jonka otsikko kuului "Mitä Jeesus ajattelisi homoista".
Koetteleeko Saatana Päivin uskoa? Joka kerta, kun Päivi avaa suunsa, niin siitä ilmoitetaan poliisille.
Helsingin piispa Teemu Laajasalo jatkaa kristillisdemokraattien eduskuntaryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Päivi Räsäsen homopuheiden arvostelua.
PoistaKiista syvenee: Nyt Päivi Räsänen syyttää Helsingin piispaa harhaan ja "paatumuksen tilaan" johtamisesta.
VastaaPoista