perjantai 23. helmikuuta 2018

Kotoisa huvila ja huussi

Huom. tämä kirjoitus sisältää tuotesijoittelua (ilman sponsorointia kylläkin).

MTV3:lla alkoi Kotoisa-ohjelma, päätin katsoa, kun mainoksista päätellen muistutti Nelosen Huvila ja huussi -ohjelmaa. Eipä tarvinnut kauan katsoa, kun jo huomasi, että Kotoisa on täysin Huvila ja huussi kopio. Jopa muutama Huvila ja huussista tuttu henkilö oli mukana remppaamassa kohteita. Aluksi mietin, että miten MTV3 on voinut tehdä kopio-ohjelman.

Mysteeri selvisi pian. Kotoisan sekä Huvila ja huussin takaa löytyi sama tuotantoyhtiö Endemol Shine Finland. Huvila ja huussin 9. kausi taidettiin nähdä vuoden 2016 kesällä. Alkuvuodesta 2018 ilmoitettiin, että Huvila ja huussin 10. kausi kuvataan kesällä 2018. Näin ollen vuosien 2016-2017 aikana ei olla kuvattu Huvilaa ja huussia. Vuonna 2017 Endemol Shine teki siis Aito mediat, myi hyväksi todetun konseptin toiselle kanavalle. Ohjelman nimi on vain eri, mutta muuten sama ohjelma. Onkohan kulissien takana ollut kädenvääntöjä. Jääköhän Kotoisa yhden kauden ihmeeksi - Huvila ja huussin välikausi. Tuskin kaksi eri kanavaa voi näyttää saman konseptin ohjelmia samalla kierrolla. Taitaisi siinä tekijöillekin tulla kiire, olla monessa kohteessa samoihin aikoihin.

Kotoisa alkoi tuttuun tyyliin kuin Huvila ja huussi. Ensimmäiseen jaksoon oli laitettu koukku eli kohteena julkkis, tällä kertaa aloitettiin Marja Hintikan vedolla. Mökin piha ja sisätilat käytiin läpi, jonka jälkeen aloitettiin muutostyöt. Huvila ja huussin tuttu patiobuumi jatkui ja Hintikka sai "sundeckin", miksi sekin täytyi sanoa englanniksi, Suomessa se on aurinkoterassi!

Hyvin tuli myös ilmi, että Temal on Kotoisan pääyhteistyökumppani. Näin jälkikäteen myös ymmärtää, miksi Temal on mainostanut paljon viime aikoina MTV3:lla, kuviot liittyvät tietenkin Kotoisa-ohjelmaan. Kotoisa-ohjelmassa en havainnut niin ylikorostunutta tuotteiden nimien zoomailua kuin oli Huvila ja Huussissa. Ymmärrän kyllä, että tuotteen nimen täytyy jotenkin vilahtaa kuvissa, mutta sitä ei tulisi tehdä tuote edellä -tyyliin. Toisinaan ärsytti Huvila ja huussissa, kun selvästi näki, että joku tuote on asettemalla aseteltu, jotta nimi varmasti näkyy. Toisinaan remppahenkilöt nosti jotain (esim. laattoja) epäluonnollisesti, jotta varmasti katsoja huomaa, minkä valmistajan tuotteet on kyseessä - epäaitoa menoa. Kotoissakin oli tätä, mutta sitä ei tehty niin amatöörimäisen räikeästi - onkohan opittu jotain. Kotoisassa ei myöskään pohdittu, että missä on lähin ABC. Varmaan siksi, koska se ei ole nyt sponsori. Täytyy vielä mainita yksi tämän konseptin koominen piirre. Kun mennään valitsemaan esimerkiksi niitä laattoja, katsojille esitellään aina kolme vaihtoehtoa ja kolmas otetaan mukaan, koskaan ei heti mennä sen tuotteen luo suoraan, joka otetaan. Juu, ymmärrän. Siinähän esitellään eri vaihtoehtoja - sekin on mainos.

Kun remppa on tehty, niin mökin omistajat talutetaan sokeina paikalle, jonka jälkeen saa avata silmät. Tämä eskaloituu OMG!-huutoihin ja aina kaikki on tehty kuin on toivottu ja paremminkin. Montakohan kohdetta on mennyt pieleen - ei näytetä televisiossa?

Koskaan ei mainita hintaa, paljonko remppahommat tuli maksamaan. Netin uumenista voi löytää jaksoissa käytettyjen tuotteiden tiedot, mutta ei hintoja. Hintapolitiikka voi kyllä olla sekavaa. Pääyhteistyökumppani saa paljon näkyvyyttä, jolloin ehkä loogisesti niistä tuotteista saadaan projektiin alennusta jne. Näin ollen hintoja ei voida edes julkistaa. Kuinka paljon asiakas maksaa ja kuinka paljon tuotantoyhtiö?

Marja Hintikan uutta saunaa jäin ihmettelemään. Uudessa saunassa ei näytä olevan lauteiden ja kiukaan välissä mitään suojakaidetta. Hintikalla on sentään kolme lasta, mutta sitten tuollainen uusmoderni sauna. Mitähän laki sanoo saunan kaiteista, en ole ihan varma? Hintikan vanhassa saunassa oli kyllä kaide/jalkatuki.


Lue myös:
Sympaattinen Remonttipiiskuri
Epookki blogin tilastoja - kevät 2019

6 kommenttia:

  1. Kotoisaa huussia.
    Vaikka mua kiinnostaakin kaikki pikkuremppa ja pikkusisustus ja pikkukorjaukset, en silti katso kotoisaa saatika huvilaa ja huussia.

    Tottakai esitellään useampia tuotteita tv, sponsoroikaa.
    Laittappa hakuun vaikka CANDY Integroitava jenkkikaappi CFBD2450/1E sen jälkeen painaa kuvahakua, mitä tulee, Lavikaisen Timo(jenkkikaappi?) no kotoisasta yksi ulkokuva, loput Maria Veitola yökylässä Nordineilla, ah niillähän OLI jenkkikaappi.
    Kotoisaa ja yökylässä tulee maikkarilla.

    Siis..hintoja ei mainita koska ne on pöyristyttävät.
    Aiemmin ns naistenlehdissä oli kalliita tuotteita esittelyssä, nykyään suunta on toinen, joka kukkarolle sopivaa.
    Laitoin kysymyksen yhdestä tuotteesta, jota mainostivat hintoineen, sitä ei löytynyt lainkaan sieltä mistä sanoivat. En ole saanut vastausta.

    En kestä näitä julkkisten älynriemuvoittoja.
    Miksei tehdä omaa muunnosta vaikka Sofian enkeleistä, siinäkin remppaporukka remppaa rempan tarpeessa olevia, joilla on jokin sairaus/vamma/etc he tuovat ilon ja valon.

    (Pakko sanoa että nimi ekaks pisti arvioimaan että mikä ihmeen Charlien enkelit se sarja onkaan)

    Olen katsonut arvuutusta maikkarin VEM BOR HÄR kenen kotona, Ruotsi, on ihanaa kurkistaa erilaisten ihmisten koteihin, ja kaupanpäälle arvuuttaa kuka tuosta kööristä asuu missäkin kodissa, tämä ohjelma on tehty mulle, pikkutirkistelijälle.
    Katson ko asian takia myös Ihanan Marian Yökyläilyä.

    Hmm kaiteita ei ole monellakaan saunassa, se varmaan riippuu hiukan, miten on.

    -C se tirkistelijä

    VastaaPoista
  2. Huvila ja Huussin suunnittelijalla on omaperäisiä raikkaita ideoita. Kotoisa on kuin katsoisi sisustuslehteä, tylsää, yllätyksetöntä, eikä suunnittelija missään vaiheessa ole innostunut tehtävästään vaan yhtä kuivakkaasti kuin yllästyremotissa (vai mikä se nyt oli) tekee helpoimman mahdollisen ratkaisun vakiomallilla ja -väreillä . Muistuttaa niitä kymmeniä sisutusblogeja joita Suomessakin nettiin syydetään.
    Ei voi kuin odottaa kieli pitkällä Huvila ja Huussin seuraavaa kautta. Mitäs sen väliä jos muutaman kerran näytetään sponsorin juttuja, mehän saamme katsoa näitä ohjemia ilmaiseksi heidän ansiostaan. Siinä ohjelmassa ratkaisut yllättävät, tekijöillä on keskenään hauskaa - toisin kuin Kotoisassa - ja joka kerta hämmästyy (paitsi piharatkaisuissa ainaisine paljuineen) kuinka nerokkaasti on osattu käyttää tilat.
    Kotoisa ei ole kotoisa vaan tylsä keskinkertainen sisustuslehti, kerran nähty, ei toista kertaa viitsi ostaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. LIV-kanavalla taitaa nyt tulla kaikki Huvila ja huussi -kaudet pötköön. Lämmitellään uutta kautta varten.

      Poista
  3. Huvila & Huussi -ohjelman tuottaja paljastaa 9 yllättävää seikkaa suosikkiohjelmasta.

    Ei kyllä paljon auennut se hintapuoli - alennukset jne.

    VastaaPoista
  4. Kuinka paljon Huvila ja Huussi -ohjelmassa nähty mökin piharemontti oikeasti maksaisi?

    VastaaPoista