perjantai 26. marraskuuta 2021

Afrikan tähdestä woke-kulttuuriin

Aikaisempia kirjoituksiani, jotka liittyvät aiheeseen:

Syyskuussa 2021 Helsingin yliopiston maantieteen opiskelijat esiintyivät Afrikan tähden rosvoina opiskelijatapahtumassa. Lokakuussa siitä nousi kohu, kun tummaihoinen saksalainen vaihto-opiskelija teki päivityksiä aiheesta Instagramiin.

Vaihto-opiskelija kirjoitti muun muassa:
Pelilaudan kartassa ovat kaikki rasistiset stereotypiat Afrikasta. Siellä on jopa blackface. Se on niin kammottava peli. Olen sanaton. Kysymykseni on, mitä ihmettä fuksitapahtuman järjestäjinä ajattelitte, kun järjestitte tällaisen tutustumistapahtuman?

Peli on rasistinen. Näkökulmalleni on paljon todisteita tiedemaailmassa. Peli esittelee, mistä kolonialismissa on kyse. Siitä koko pelissä on kyse: pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle.

Afrikan tähti -peliä syytetään rasismista ja kolonialismista.

Rasismi:
Rasismi käsitteenä tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät. Rasismi on ihmisryhmän tai sen jäsenen ihmisarvon alentamista.

Rasismiin kuuluu usein se, että omaa ryhmää pidetään parempana kuin toisten ryhmiä. Rasismi aiheuttaa eriarvoistumista ja vahingoittaa sen kohteiden lisäksi koko yhteiskuntaa. Rasismia käytetään vallan välineenä.

Kolonialismi:
Kolonialismilla tarkoitetaan ilmiötä, jossa ihmiset ja valtiot ottavat hallintaansa toisten ihmisten asuttamia valtioita ja alueita ja puuttuvat niiden yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Ilmiöön liittyy usein taloudellinen hyväksikäyttö.

Kari Mannerla kehitti Afrikan Tähden -pelin jo 19-vuotiaana 1940-luvun lopulla ja peli julkaistiin vuonna 1951. Tuolloin suuri osa Afrikan valtioista oli vielä Euroopan siirtomaavallan alaisia. 19-vuotias Mannerla oli Tarzan-kirjojen fani ja omien sanojensa mukaan sai niistä hieman vääristyneen kuvan Afrikasta.

Tarzan-elokuvat ja Johnny Weissmuller:
Ainakin vielä 1990-luvulla Ylekin näytti Johnny Weissmullerin tähdittämiä vanhoja Tarzan-elokuvia. Vielä 1990-luvulla ne olivat ihan hyviä, vaikka ne olikin vuosilta 1932-1948. Näin 2020-luvulta päin ajatellen, niin on totta, että Tarzanissa loisti kolonialismi, mutta se oli sitä aikaa. Valkoihoiset löytyretkeilijät harhailevat viidakossa ja alkeelliset alkuasukkaat hyökkäävät kimppuun. Siinä sivussa muutama tyhmä valkoihoinen mies päätyy krokotiilien ruuaksi tai alkuasukkaiden pataan.

Johnny Weissmuller on ainoa ja oikea Tarzan, kuten Roger Moore on ainoa ja oikea James Bond. Kun Tarzanista puhutaan, niin enme saa unohtaa Cheetaa.

2000-luvun puolella vanhat Tarzanit unohdettiin, jotka korvattiin Hollywood-Tarzanilla, joissa ei ehkä niin loista kolonialismi, mutta pullistellaan lihaksia.

Helsingin yliopisto joutui antamaan virallisen lausunnon, että sen mukaan Afrikan tähti on rasistinen peli.

Marraskuun alussa Turun yliopiston avaruustähtitieteen professori emeritus Esko Valtaoja kirjoitti Seura-lehdessä otsikolla "Afrikan tähdestä meuhkaaminen ja kulttuurisesta omimisesta huolestuminen kasvattavat vain kuilua eri ihmisryhmien välillä". kolumnissaan Esko Valtaoja otti esiin mm. Afrikan tähti -kohun, tiernapoikien Murjaanien kuninkaan kasvojen väri -kohun. Murjaanin korvaajaksi on ehdotettu myös mauri-sanaa. Valtaoja muisti myös laulaja Chisun lettikohun, jonka itse Chisu nosti, ennen kuin kukaan oli edes nähnyt niitä. Läpi historian on ollut kaikenlaisia kampauksia, joten minäkin voisin kysyä, että menikö Chisulla nyt hiukan jo yli?

19. marraskuuta Ylen Marja Sannikka -ohjelmassa nähtiin Esko Valtaoja ja toimittaja (myös DJ) Renaz Ebrahimi. Ohjelmaan oli kutsuttu myös toimittaja Ndéla Faye, joka helmikuussa 2021 pohti woke-kulttuuria Ylen Kulttuuricoctail-ohjelman alustukseksi. Kulttuuricoctail-ohjelmassa oli silloin vieraana DJ Sophia Wekesa, joka on Renaz Ebrahimin ystävä. Renaz oli suostunut Marja Sannikka -ohjelmaan nopeammin kuin Ndéla, joten Sannikka otti ohjelmaan Renazin. Ndéla ei olisi edes mennyt ohjelmaan omien sanojensa mukaan.

Huom. Ylen Noitapiirit-ohjelman pääosissa on DJ Sophia Wekesa ja ohjelmassa nähdään myös Renaz sekä woketustakin. Eikä jää epäselväksi, että Wekesa kuuluu Ruskeat tytöt mediaan, joka määrittelee "ruskean" ihan uusiksi.

Keväällä 2019 Maustetytöt hyllytettiin Emma-gaalasta. Syynä oli yksi väärä sana biisin demoversiossa.

Maustetytöt - Tein kai lottorivini väärin:
Kun pallot pyörivät ränniin, mietin Sudanin pieniä poikia, jotka haluaisivat känniin, niillä on ongelma sentään oikea, kun niiden banaanipuista on hedelmät tuotu alakertani Alepan hyllyille.
Huom. korostettu kohta oli demoversiossa "Sudanin neekeripoikia".

Maustetytöt hyllytettiin yhden Emma-tuomariston jäsenen vuoksi ja se jäsen oli Renaz Ebrahimi. Hän kertoi joulukuussa 2019 oman näkemyksen asiaan. Minun mielestäni Renaz takertui tuossakin yhteen sanaan (joka oli biisin demoversiossa). Jos katsoo kontekstia, niin biisissähän todetaan, että me emme edes tiedä oikeista ongelmista, koska meillä on kaikkea saatavilla - liikaakin. Renaz vaatii jotain kunnon anteeksipyyntöä.

Siitähän ei sitten hyvää seurannut, kun Esko Valtaoja joutui Renaz Ebrahimin kanssa saman pöydän ääreen Marja Sannikka -ohjelmassa.

Esko Valtaoja sanoi:
"Sen sijaan että kytätään meidän yksittäisiä sanoja... esimerkiksi tämä pahamainen n-sana. Se on aivan eri juttu, jos sitä käyttää tuolla joku kansanedustaja (viitaten Teuvo Hakkaraiseen) joka puhuu - anteeksi vaan - hyppivistä neekeriukoista, koska kansanedustajia saa aina siteerata.

Kun jos Peppi Pitkätossulla onkin sitten neekerikuningas-isä täytyy katsoa sitä, mitä tarkoitetaan sanoilla, eikä pelkästään sitä sanaa itseään."

Renaz Ebrahimi järkyttyi:
"Tämä on ihan superjärkyttävää, että mä olen tällaisessa tilassa, missä valkoinen ihminen niin kuin ruskean ihmisen vieressä kaksi kertaa käyttää tota n-sanaa niin kuin ihan tahalleen. Tämä on musta ensinnäkin todella epämukava, todella epäsensitiivinen, todella turvaton tila tällä hetkellä, joten on tosi ikävää, että olen tässä tilassa (ja) joudun tähän keskusteluun tällä tavalla.

Mutta tämä on just se ongelman ydin, vähätellään jatkuvasti niitä ihmisiä, joita satutetaan ja joita sorretaan ja sen takia me ei päästä näissä keskustelussa koskaan eteenpäin - koska sinulla (Eskolla) on epämukava olla - sä et haluu ottaa vastuuta ja sä et halua muokata tapojasi tehdä asioita, koska etuoikeutettuna ihmisenä, sä oot saanut todennäköisesti koko elämäsi vaan tehdä asioita ilman, että joudut vastuuseen niistä - toisin kun minä esimerkiksi, joka olen pienestä pitäen oppinut elämään maailmassa, jossa joudun jatkuvasti miettii, mitä saan tehdä, mitä saan sanoa, mitä sanoja voin käyttää - ja mitä sanoja musta käytetään."

Miten ihmeessä asioista voidaan keskustella, jos niiden oikeita sanoja ei voi käyttää? Eihän Esko tuossa mitenkään loukannut ketään, jopa sanoi "n-sana" sekä pyysi jo etukäteen anteeksi, kun sanoo nyt "neekerin". Peppi Pitkätossulla oli tuollainen isä vuoteen 2015 asti, kunnes sekin muutettiin - Etelämeren kuninkaaksi. Asioita täytyy voida sanoa, kuten ne ovat, ne ovat osa historiaa ja ajankuvaa. Täytyy ottaa huomioon, milloin se on kirjoitettu tai sanottu.

Huom. Renaz Ebrahimi on pyytänyt Maustetyttöjä radio-ohjelmaansa keskustelemaan n-sanasta, mutta Maustetytöt eivät ole tulleet. Ehkä Renaz nyt ymmärtää, että miksi he eivät ole tulleet. Asetelma olisi epämukava, 2 vastaan 3 (Renaz, Wekesa ja Yeboyah), joilla on vahva "ruskea"-ideologia ja wokettavat urakalla. Tuollaiseen kohtaamiseen Maustetyttöjen on turha mennä.

Sannikka-kohu kasvoi ja velloi viikonlopun yli reilusti.

Esko Valtaoja kommentoi 21.11.2021:
Olen lähinnä surullinen, koska minut kutsuttiin ymmärtääkseni keskustelemaan asiallisesti asiallisen ihmisen kanssa tärkeästä asiasta eli rasismista, jota Suomestakin vielä löytyy.

Kohtasin siellä täysin tuntemattoman naisen, josta en tiennyt etukäteen mitään. Ainoa mitä hänellä oli tuoda pöytään oli, että häntä loukataan tässä. Olen hyvin surullinen siitä, että tämmöiseksi meni, mutta eihän sitä voinut etukäteen aavistaa. Ei Marja Sannikka tätä varmaan tahallaan järjestänyt, mutta olisi minuakin voinut vähän etukäteen varoitella. Hän on perästä päin pahoitellut tätä tilannetta, samoin kuin ohjelman toimittaja. Kyllä tästä vähän sellainen tunne jää, että taidanpa jatkossa pysytellä Ylen toimittajien kynsistä poissa.

Jäätävä tunnelma oli jatkunut, kun ohjelman kuvaaminen oli päättynyt. Esko ei kumminkaan halua tarkemmin avata, että mitä silloin vielä sanottiin tai tapahtui.

Esko Valtaoja kommentoi 21.11.2021:
En halua eritellä, vaikka hän kuinka minun kimppuuni hyökkäsi siellä. Aika loukkaavasti, eikä ainoastaan minua, vaan isoa kansanosaa, muun muassa kaikkia Nenäpäivään osallistuneita kohtaan. En halua pahentaa enää tilannetta ja kertoa, mitä hän sen jälkeen teki.

Valtaoja on pettynyt Sannikkaan ja on huolissaan Renaz Ebrahimista. Ohjelman jälkeen Esko ja Renaz ovat kommentoineet, ettei ohjelman sisältö vastannut sitä mitä he luulivat. Ei mennyt ihan putkeen.

23.11.2021 uutisoitiin, että Marja Sannikka -ohjelman viimeinen lähetys on 3. joulukuuta. Ohjelman tuottaja Ville Kolari painotti, ettei kohulla, joka on viime päivät pyörinyt kyseisen ohjelman ympärillä, ei ole mitään tekemistä lopetuspäätöksen kanssa. Samaa koitti Sannikka itsekin vakuutella, mutta ken uskoo... minä en.

23.11.2021 Radiosta piti tulla YleX-kanavalla uusi jakso Yeboyah, Renaz ja Wekesa-ohjelmasta, mutta tulikin uusinta. Kanavan ohjelmapäällikkö Hanne Kautto vakuutti, ettei ohjelman esittämisessä uusintana ole mitään kummallista. Melkoisia sattumia.

YleX:n ohjelmapäällikkö Hanne Kautto kommentoi 23.11.2021:
YleX:llä ajetaan uusintoja silloin, kun tekijät eivät pääse tekemään ohjelmaa. Kyseessä on täysin normaali käytäntö.

N-SANA ELI NEEKERI
1800-luvun loppupuolella Suomessa alettiin käyttää sanaa neekeri, sitä aiemmin se oli ruotsalaisessa muodossa eli neger. Ruotsin kieleen sana tuli ranskan kautta, negre sanasta. Ranskan sana pohjautuu espanjan tai portugalin sanaan negro. Perustana on latinan mustaa väriä merkitsevä adjektiivi niger. Afrikan Niger-maa on saanut nimensä Nigerjoesta.

Yhdysvalloissa 1800-luvulla käytettiin sanaa colored eli värillinen. 1900-luvulle tultaessa colored-sana korvautui espanjan kielen negro-sanaan. Negron varianttisanaa nigger käytettiin ennen kaikkea Amerikan afrikkalaisperäisistä orjista. Eikä myöskään nigga ole sen parempi väännös, jos sen sanoo valkoihoinen. Nigga-sana hyväksytään tummien keskuudessa. 1960-luvulla negron ja sen variantit korvasi black (musta) -sana. Silloin negrosta tuli halventava sana.

Suomessa vielä jopa 1980-luvulla saatettiin kouluissa opettaa neekeri-sanaa. Vasta 1990-luvulla, kun Suomeen alkoi saapua enemmänkin pakolaisia, niin alettiin miettiä sanan käyttöä paremmin - siitä muodostui halventava sana. 1950-luvulta on jo joitakin merkintöjä, että neekeri-sanaa tulisi välttää.

Laulaja Musta Barbaari käyttää sanaa neekeri, mutta hänhän on tummaihoinen. Onko afrikkalaista verta, sitä en tiedä.

Mustan Barbaari - Salil eka salil vika:
Musta Barbaari ei oo neekeri vaa stadin revityin laku.

Renaz veti Yle 95 synttäribileet linkkitornista (audio, biisilista) syyskuussa 2021. DJ:nä Renaz soitti 25 kappaletta, niissä esiintyi n-sana yhteensä 57 kertaa ja naista halventava h-sana 99 kertaa. Musta voi käyttää sanaa nigga, mutta Renazhan ei ole musta, koska hän on tietääkseni Iranin kurdi. Yleensä mustaksi luetellaan he, joilla on edes hitusen afrikkalaista perimää.

Ruskeat tytöt media onkin määritellyt "ruskean".

"Ruskea"
Ruskea voi olla kuka tahansa Suomessa rodullistetuksi tuleva. Rodullistetuksi tulevat ihmiset nähdään usein ei-suomalaisina ja heihin kohdistuu stereotyyppisiä oletuksia ja ennakkoluuloja ei-valkoisuudesta. Ruskea on valitsemamme sateenvarjotermi ihmisille ja ryhmille, joita kutsutaan Suomessa usein ulkonäkönsä tai nimensä perusteella etnisiksi vähemmistöiksi, ulkomaalaisiksi, ulkomaalaistaustaisiksi, maahanmuuttajiksi, maahanmuuttajataustaisiksi, jne. Ruskeus on kuitenkin myös itsemäärittelykysymys.

Renaz on ruskea, mutta onko hän musta, ovatko ne sama asia? Oliko hänen korrektia soittaa nigga-biisejä. "Ruskeisiin" voi kuulua melkein kuka vaan, mutta voiko kuka vaan olla musta?

Mustilla on siis sana, jota muut eivät saisi käyttää, mutta onko valkoisilla sanaa, jota muut eivät saa käyttää? Minulle ei nyt heti tule mieleen.

WOKE, CANCEL, CALL OUT
Woke-termillä on alkujaan tarkoitettu valveutuneisuutta ja hereillä oloa rasististen ennakkoluulojen ja syrjinnän suhteen. Nykyään tuntuu, että wokeilu menee yli, kaikkea ylianalysoidaan ja tahallaan ymmärretään väärin. Wokeistit näkevät vain ja ainoastaan oman agendansa ja sitä pusketaan.

Jyväskylän yliopiston historian ja politiikan väitöskirjatutkija Jani Kokko:
Afrikan tähti -kohun käynnistänyt saksalainen vaihto-opiskelija toimii woke-kulttuurin mukaisesti vääristelemällä faktoja omaan ideologiaansa sopiviksi. Jos ammattiloukkaantuja olisi ottanut asioista selvää niin hän olisi ymmärtänyt ettei Afrikan tähdessä osteta tai myydä orjia, ainoat orjiksi joutuvat ovat valkoisia eikä pelistä löydy blackfacea.

Afrikan tähti -lautapeli täytti 2021 vuonna 70 vuotta, jolloin siitä tehtiin juhlaversio. Juhlaversiossa valkoihoinen rosvo korvattiin pantterilla. 70 vuotta sitten, kun 19-vuotias Tarzan-fani kehitti Afrikan tähden, oli maailma erilainen kuin nyt 2020-luvulla. Kolonialismia voi nähdä kaikkialla, jos niin tahtoo, mutta Afrikan tähdessä ei sentään kerätä mustia orjiksi ja viedä Amerikkaan, vaan etsitään timantteja. Lautapelin kuvasto on 70 vuoden takaa, joten se on ajankuvaa siltä ajalta.

Vuonna 2016 nousi kohu, koska Yle näytti keskellä päivää Pekka ja Pätkä neekereinä -elokuvan, joka on valmistunut vuonna 1960. Muun muassa Koko Hubara, joka laittoi alulle Ruskeat tytöt median, kirjoitti blogin aiheesta. Yle vastasi kritiikkiin tavalla, joka ei uppoa wokeistille. Jos se nyt jotain wokeistia lohduttaa, niin Pekka ja Pätkä neekereinä oli yleisömenestykseltään sarjan huonoin. Pekan ja Pätkän tuottaja Särkkä päätti, että se taisi olla nyt viimeinen Pekka ja Pätkä. Pätkän esittäjä Masa Niemi ajatteli, jos Pekkaa ja Pätkää ei enää tehdä, niin hänen ura taisi olla sitten siinä. Masa Niemi teki itsemurhan, kun luuli ettei hänestä ole muuhun rooliin kuin Pätkäksi. Yle hyllytti sitten vuonna 2016 kyseisen elokuvan.

Renaz Ebrahimi on luonut "tavaramerkkinsä" nojaten rasismiin, niin tietenkin hän sitten call outtaa sitä joka nurkalla - hänet tunnetaan niistä asioista. Saman keskiön ympärillä pyörii myös Wekesa ja Hubara.

Marja Sannikka -ohjelmassa noin 30-vuotias Renaz alkoi kukkoilemaan hiukan väärälle ihmiselle, Esko Valtaojalle, joka on 70-vuotias avaruustähtitieteen professori. Renaz luuli itsestään vähän liikoja ja Valtaoja ei edes tuntenut Renazia entuudestaan - ohjelmassa meni kaikki pieleen. Pieleen meni varsinkin Renazin puolelta, joka hyökkäsi suurta osaa Suomen kansaa vastaan woke-huuruissaan.

Alkujaan woke-kulttuurilla on saattanut olla hyvä tarkoitus, mutta nykyään näyttää siltä, että wokea käytetään aivan väärin. Woke on mennyt liian pitkälle.

Tutkiva aatehistorian dosentti Ari Helo Helsingin yliopistosta:
En ihmettele woke-kulttuurista tehtyjä vertauksia stalinismiin siinä mielessä, että kummankaan ajatteluun ei kuulu enemmistödemokratian mukainen yritys taivutella muut puolelleen, vaan muiden syyttely siitä, etteivät ymmärrä oman ajattelunsa puutteita. Stalinistit tunnetusti väittivät, ettei kansa ymmärrä kapitalismin sortavia rakenteita kyllin selvästi.

Renaz ajoi omaa juttuaan, mutta pahasti näyttää, että hän ajoi 100 km/h metsään. Renazin meuhkaaminen ja Suomen kansan syyttely ei ainakaan parantanut ihmisten asenteita wokea kohtaan. Woke kyllä sai julkisuutta, mutta laadultaan se oli negatiivista julkisuutta.

Pitääkö minun pyytää anteeksi, kun olen syntynyt Suomeen valkoiseksi heteromieheksi?

Woke-suomi-woke-sanakirja

8 kommenttia:

  1. Mun täytyy lukea tämä vielä uudelleen ei-lääkepöllyissä, mutta! Kiitos kun nostit esiin nuo tarkat sitaatit, niitä lukiessa todella piirtyy esiin miten heikko sisälukutaito tai kyky objektiiviseen tulkintaan ihmisillä on. Omassa gradussa sivusin aika paljon tätä n-sanan käyttöä. Aloin oikein miettiä, jos se teos julkaistaisiin nyt ja olisin julkisuuden henkilö..voi apua. Vaikka kysymys on tieteellisestä analyysistä sanojen merkitykseen liittyen.
    Muistan hämärästi, kouluni 1989 aloittaneena (vai 1990,sinne päin), että opettaja jotenkin kyseenalaisti jo sen! N niin kuin -taulun käytön. Silti opimme siitä sanan, kuva oli lihaksikas juoksija. Nykyisin ei tulisi enää mieleen käyttää sitä sanaa muissa kuin historiallisen tutkimuksen konteksteissa, mutta veikkaan senkin olevan aika lailla tulenarkaa.
    Tämä sama väärinymmärryksen taito leimaa nykyisin kaikkia aiheita. Se on varmasti syntynyt ostittain siitä, että Instagram on mahdollistanut leiriytymisen samanmielisten kanssa entisestään. Siellä on havaittavissa lynkkausmentaliteeetti aiheen kuin aiheen ympäriltä. Siksi minulla ei ole tietyn genren tiliä kuten ei blogiakaan, en halua keskustella vain samanmielisten kanssa vaan erilaiset näkemykset ovat rikkaus. Enkä tarkoita tällä, että n-sanan käyttö olisi oikein :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olemme käyneet samoihin aikoihin koulua, nyt kun mainitsit tuon N-taulun, niin muistelen nähneeni sellaisen koulussa =)

      Poista
  2. Renaz Ebrahimi palasi julkisuuteen Sannikka-kohun jälkeen.
    Kommentoi asiaa Ylellä: "Haluan pitää jatkossakin ääntä".

    En ole kuunnellut ohjelmaa, mutta onkohan Renaz ollut yhtään pahoillaan, että hänellä hiukan karkasi mopo käsistä? Renaz vaatii muilta anteeksipyyntöjä, niin minäkin voin vaatia sellaista Renazilta. Esko Valtaoja on kyllä ollut pahoillaan julkisaesti, että Sannikka-ohjelma meni vähän kehnosti.

    VastaaPoista
  3. Sanattomaksi vetää..
    Luettuani Keskellä virtaa Kongo-kirjan tajusin että vieläkin on olemassa kyliä joissa ei kukaan ole kuullutkaan mistään korotsusta tai nähnyt valkoihoista ihmistä.

    Ja siitä video vuodelta 1976
    kohtaaminen
    Miten ihania nuo alkuasukkaat!
    Mutta surettaa se miten iso valkoinen mies tuli ja toi taudit mukanaan.
    Mustat ovat niin ystävällisiä ja auttavaisia, uskoisin 90% kun taas suomalaiset 40%

    Vaikka riistoa on tapahtunut ainakin silloin kun valkoinen mies jopa Suomesta sai jalansijan Kongosta.
    Ei niistä nyt enempiä.

    Esko Valtaojan n-sanat Ebrahimin innoittamana onkin huolestuttu onko woke mennyt liian pitkälle
    vaikka alunperin koko woke merkkas tietoisuutta myös muunlaisesta syrjinnästä
    wokella ratsastetaan nilloin minkäkin harhakuvan maalailussa.
    Aika paljon ollut erilaisia media-ja somekeskusteluja joissa vähemmistö on kritisoinut jonkun tekoa tai sanavalintaa ja usein vähemmistä saa enemmän hallaa kuin maamme valtaojat.

    Jos sanot yhdenkin väärän sanan ei se niin mee, jotta saat ripotella tuhkaa päällesi, empatiaa peliin haluanko kuunnella. Miltä vähemmistöstä tuntuu, kykenenkö samaistumaan. Toki äänensävy on tärkeä tone policing on valitusta siitä, että vähemmistö puhuu liian vihaisesti.
    Jos on koennut itse syrjintää all the time, ei välttiisti kykene puhumaan yhtä neutraalisti kuin se, jota asia ei kosketa.
    Aiemmin naiset leimattiin hysteeriksi, jos heillä oli oma pää, eli ei mukautunut muottiin. Hysteria-leffa tuli mieleeni, miten naisten hysteriaa hoidettiin.

    Musta nainen on streotypia, jolla vaiennettu keskustelua rasismista, myöskin vihan tunne on tarpeellinen sen avulla voi määrittää omat rajansa ja tuoda esiin itselleen tärkeitä asioita.

    Mielipiteeni ei suinkaa tarvitse olla samaa mieltä-
    Olen sanonut että eriarvoisuus on pahasta, erilaisuus on aina rikkaus. Eriarvoisuutta harrastaa moni taho, johon sekoittuu pahimmillaan nepotismi.
    Yhdenvertaisuus ei olekaan sama kuin samanvertaisuus.
    Tullaan siihen että persoonallisuus on parasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkohan korotsu nyt korona vai kortsu? =) Noh, ei välttämättä kummastakaan olla kuultu viidakossa.

      Tuo video vuodelta 1976, niin tuli tunne, että siinä taas pilattiin yksi heimo. Valkoisesta ihmisestä ei ole kuin harmia. Tuon heimon maailmankuva ei ollut tuon kohtaamisen jälkeen enää entisellään. Hyväähän ne tutkijat tarkoittivat, mutta heimo taisi saada kerralla hiukan liikaa uutta tietoa. Ei ole hyvä hypätä kivikaudelta suoraan tietokoneaikaan.

      Samanlainen kohtaaminen melkein olisi, jos nyt maapallolle laskeutuisivat kehittyneet ufot. Varmaan ensiksi armeija olisi pommittamassa heitä, jonka jälkeen vasta kysyttäisi, että miksi muukalaiset tulivat moikkaamaan meitä. Heidän teknologiansa saattaisi olla meille vierasta, ettemme heti ymmärtäisi sitä. Näin ollen ufot saattavatkin ajatella, että antaa ihmisten vielä olla omissa oloissa, ettei meidän maailmankuva muutu liikaa yhdessä hetkessä.

      Poista
  4. Nyt kun voimme käyttää natsipelle-sanaa, niin samalla logiikalla voi käyttää neekeri-sanaa kontekstissa, joka ei ole loukkaava.

    ---

    Renaz Ebrahimi kertoo saaneensa Sannikka-kohusta traumaperäisen reaktion.

    VastaaPoista