Mihin tarvitsemme kirkkoa?
Pidän kaksin käsin kiinni Raamatusta, huudan Jee Jee Jee Je Jee Jee sus.
En mieti Pyhää Henkeä, kun tartun Raamatusta, huudan Jee Jee Jee Je Jee Jee sus.
Haluun olla Pyhä Henki ja vapaa huolista, huudan Jee Jee Jee Je Jee Jee sus.
Ja mä rukoilen, kunnes tipun tuolista, wou!
Nyt lähden rukoilee, niin kuin Ha ha ha, enkä pelkääkään enää Saatanaa-a.
Niin kuin Ha ha ha, kun Pyhä Henki mua rakastaa-a.
Niin kuin Ha ha ha, enkä pelkääkään enää Saatanaa-a.
Niin kuin Ha ha ha, kun Pyhä Henki mua rakastaa-a.
Mitä ihmettä minä juuri kuulin?
Ei se tainnut olla ihme, vaan Vihdin seurakunnan konfirmaatiomessussa nähty esitys. Seurakunnan työntekijät tulkitsivat tanssin kera Suomea tänä vuonna Euroviisuissa edustaneen Käärijän viisukappaleen Cha cha cha (Pyhä Henki -versio). Aloitteleva pappi Anna-Maria päätti hiukan repäistä ja sai idean esittää rippikoululaisten sanoittaman esityksen.
Joidenkin mielestä kyseinen esitys ei ehkä sopinut kirkkoon, mutta onhan se hyvä, kun joku uskalsi avata kirkon homehtuneen kellotornin ikkunat ja tuulettaa kunnolla. Kirkko on tapojensa orja ja pölykerroksen alla, koska muutokset kirkossa tapahtuu hyvin hitaasti, jos silloinkaan.
Toisinaan kirkko on kuin teinien vanhemmat, jotka yrittävät hiukan liikaa olla nuorekkaita, jolloin teinit häpeävät vanhempiensa käytöstä. Vappupäivänä Helsingin Tuomiokirkossa kristillinen lapsi- ja nuorisotyötä tekevä Jippiimissio-järjestö esitti lasten musikaalin, jossa oli rasistisia elementtejä. Kristillisen Jippii-lastenkuoron lähetystyötä käsittelevässä musikaalissa alkuperäiskansoja kuvattiin villeinä kannibaaleina, eikä muutenkaan ollut kympin suoritus.
Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Marja Heltelä kommentoi tapausta:
Toiminta on ollut arvojemme vastaista. Se on täysin selvää.
Jippiimission huumori oli suoraan 1960-luvulta.
Kirkon asema ja merkitys murenee hitaasti mutta varmasti. Syynä voi olla, että kirkko ei pysy kehityksen mukana. Nykymaailma on nopeatempoinen, mutta kirkko muuttuu hyvin hitaasti.
Noin 100 vuotta sitten ns. salavuoteus (naimattomien miehen ja naisen välinen sukupuoliyhteyden harjoittaminen) oli vielä sakolla rangaistava rikos. Vuonna 2020 avoparien ensimmäinen lapsi (esikoinen) syntyi 57 % avioliiton ulkopuolella. Trendiä voi tulkita siten, että lapsen syntymähetkellä avioliitossa olon merkitys on vähentynyt myös perheen myöhempien lasten kohdalla. Ensi kertaa Suomen historiassa avioliiton merkitys näyttää hiipuneen niin paljon, että aviottomana syntyneiden lasten määrä saattaa pian ylittää avioliittoon syntyneiden määrän. Tilastojen perusteella tämä tapahtunee joka tapauksessa vääjäämättä lähivuosina, nopeimmillaan rajapyykki saatetaan ylittää jo vuoden 2023 aikana.
Vuonna 2022 avioliittoon vihkimisistä 44 % oli kirkollisia vihkimisiä ja 56 % siviilivihkimisiä (heteropareilla). Selvästi alle puolet oli siis ns. kirkkohäitä.
Vuonna 1988 avioeron tekeminen helpottui, mutta vielä 1980-luvulla avioero ei ollut mikään "ilmoitusasia", vaan siinä oli häpeää, eikä niistä huudeltu kovin kovaan ääneen. Nkyään noin joka toinen (51 %) avioliitto päättyy avioeroon ja joka päivä voi lukea medioista, että joku (turha)julkkis on tehnyt avioeron.
Jos tahtoo kirkkohäät, täytyy olla kirkon jäsen ja rippikoulun käynyt. Kirkon jäsenyys vaatii myös kasteen. 2023 vuonna 65 % suomalaisista kuului kirkkoon, joista suurin osa oli tapakristittyjä. Vuonna 2022 kaikista 15-vuotiaista nuorista 74 % kävi rippikoulun.
Kirkon asema on niin ohuella jäällä, että pohdinnassa on ollut, voisiko kirkkoon kuulumatonkin saada kirkkohäät? Jos siihen päädytään, niin se heikentää entisestään kirkon ja rippikoulun suosiota.
2017 maaliskuussa astui voimaan tasa-arvoinen avioliittolaki, jolloin kirjoitin kapinapapeista. Vielä vuonna 2023 aihe nostattaa tunteita, koska Suomen laki ja kirkon säännöt eivät kohtaa. Juridisesti samaa sukupuolta olevat henkilöt voidaan solmia avioliittoon, vaikka kirkon säännöt ja käytännöt eivät sitä salli - usein siviilivihkiminen. Asia jakaa kirkkoakin, puolet papeista sallii myös kirkollisen vihkimisen samaa sukupuolta oleville. Osa seurakunnista sallii käyttää tilojaan tällaiseen toimintaan, vaikka se on kirkon sääntöjen vastaista - erikoinen tilanne.
1. kor. 13:13:
Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.
Matt. 7:12 (kultainen sääntö):
Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.
Toukokuussa 2023 Ylivieskan kirkkoherra Eija Nivala vihki oman poikansa Oskari Nivalan avioliittoon tämän pitkäaikaisen puolison Jere Postin kanssa Mustion puukirkossa Raaseporissa. Kohuhan siitä nousi, koska Ylivieska sijaitsee Pohjois-Pohjanmaalla, jossa herätysliikkeet ovat suosiossa. Kirkon näkökulmasta Eija Nivala teki väärin, kun vihki oman homoseksuaalisen poikansa kirkossa. Raamatun kanta asiaan on monitulkinnallinen, kuten kaksi yllä olevaa Raamatun kohtaa ilmaisee asiat. Halutessaan Raamatusta voi nostaa pinnalle tietyt kohdat ja jättää huomioimatta joitakin muita kohtia.
KIRKOLLISIA TILASTOJA | |
---|---|
Kirkolla jäseniä: | 65 % suomalaisista kuului kirkkoon vuonna 2023 |
Kirkkohäät: | 44 % järjesti kirkkohäät vuonna 2022 |
Avioerot: | 51 % avioliitoista päättyi avioeroon vuonna 2022 |
Lapset: | 57 % ensimmäisistä lapsista syntyi avioliiton ulkopuolella vuonna 2020 Jo vuonna 2023 kaikista lapsista enemmistö saattaa syntyä avioliiton ulkopuolella |
Ristiäiset: | 54 % syntyneistä lapsista kastettiin vuonna 2021. |
Rippikoulu: | 74 % kaikista 15-vuotiaista nuorista kävi rippikoulun vuonna 2022 |
Syntyvyyden lasku (hedelmällisyysluku) Suomessa on yhteydessä kirkon ahdinkoon. Suomalaisia syntyy yhä vähemmän, mitä vähemmän suomalaisia syntyy, niin sitä vähemmän on mahdollisia kirkon jäseniä. Syöksykierre pahenee, kohta hedelmällisyysluku on 1,0 eli perheessä on vain yksi lapsi ja sekin on avoparilla. Lapsia syntyy vähän, joista vähemmistö saa nimen ristiäisissä, joissa lapsesta tulee automaattisesti myös kirkon jäsen. Jo vuonna 2012 uutisoitiin, että nimiäiset syrjäyttävät ristiäiset.
Kun vähemmistö suosii ristiäisiä, kirkko saa vähemmän automaattisia uusia jäseniä. Ennusteen mukaan alle 50 % suomalaisista kuuluu kirkkoon 2040-luvulla. Kuinka kirkko tulee pärjäämään tuolloin, kun vähemmistö kuuluu kirkkoon? Jossain kohtaa on tultava suurempi muutos/murros, kirkko tuskin voi periä enää silloin kirkollisveroa, joka tarkoittaa, että kirkko hajoaa pieniin itsenäisiin seurakuntiin, joilla on oma jäsenmaksu.
Kun kirkko hajoaa osiin, niin siinä saa kyytiä kirkkohäät kuin myös hautajaiset, systeemit muuttuvat täysin. Pienillä yhteisöillä ei ole varaa ylläpitää hienoja kirkkoja - hankalaa se on nyt jo. Mitä tapahtuu Suomen kirkkorakennuksille?
Usko Jumalaan ei häviä, mutta se voi muuttua - onhan jo nytkin monia kristinuskon haaroja. Toisilla pysyy Raamattu, mutta ehkä sitäkin aletaan tulkita suurpiirteisemmin. Jotkut päätyvät hakemaan elementtejä monista eri uskonnoista. Muodostuihan kristinuskokin juutalaisuuden pohjalta, Jeesuksen jälkeen - Jeesus oli itse juutalainen.
Kun katsoo tilastoja, niin kirkkoa ei näytä pelastavan enää mikään. Jos kirkko pysyy Päivi Räsäsen linjoilla vielä kauankin, niin kirkko tulee vajoamaan mutapohjaan. Kirkolla ei ole järkevää ulospääsyä tilanteesta, teki niin tai näin, niin aina joku pettyy.
Jos kirkossa ei voi laulaa Käärijää, niin kohta siellä ei lauleta mitään muutakaan.
Kirkko on siellä missä minäkin.
VastaaPoistaTännehä pitää pienen purtavan kaa ankkuroitua!
Erikoista että awiorikos on samakuin huoruus, tottakai ennenwanhaan on ollut järkyttävät rangaistukset, sukurutsan rangaistus kuolema miehelle, nainen roviolle on oikein.
Salawuoteus voi "maxacon mies sackoa kymmenen talaria ja waimo wijsi"
Huoruus eli awiorikos siis, sakkoja sakkoja miehelle ja naiselle puolet wähemmän.
Kaksinkertainen huoruus, EE..voi päättyä kummankin kuolemaan.
Ja avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi eli au-lapsi oli häpeäksi.
Lapsena tunsin yhden au-lapsen, vaikkei siitä mulle kukaan puhunutkaan, kuulin mitä muut puhui ja laskin 1+1 tää au-lapsi oli koiranasemassa perheessä jossa isäpuoli hakkasi minkä ehti.
Luulen että hän joutui koulukotiin, koska karkasi sieltä usein, olenkin kertonut että kerran hän toi salaa mulle kaffenmakuisia suklaahippusia.
Onneksi tuo kauheus on takanapäin, tänä päivänä tapetilla on aivan eri tuulet.
Enää ei ole häpeä saada lasta yksin, tai lapsella on kaksi isää, tai kaksi äitiä.
Luojan kiitos mulla on laaja sydän, hyväksyn mutta olen itse vanhanaikainen eli en tekisi lasta yksin, ellei ole pakko, lasta ajatellen haluaisin sen isänkin kuvioihin.
When you find me
Will you find me too.
Finsex-tutkimuksien mukaan lähes kaikki miessinkut ja noin 75 prosenttia naisista haluaisi parisuhteen. Vuonna 2018. Mitenhän on viisi vuotta myöhemmin.
Vihannes Jorolainen hauska ukkeli, herätteli hiukan vanhoillisia keskustalaiskannattajia.
Kärsikö Ilkka Kanerva..jonka heikkous oli varmaan nuoret naiset, tekstari kohu. Toukokuussa 2010 uutisoitiin, että Kanerva oli lähettänyt noin sata tekstiviestiä baarissa tapaamalleen parikymppiselle helsinkiläisnaiselle.Kesäkuussa 2010 7 päivää juoru-lehti kertoi Kanervan lähetelleen vihjaileviksi tulkittuja lärvilä-viestejä 16-vuotiaalle tytölle. Noh RIP Kanerva.
En koe olevani tapakristitty, vaikka vanhemmat sen evl.lut päättikin, aikuisena voisin vaihtaa uskontoani, se on yksi vaihtoehto siis. Olen kyllä vahvasti Raëlilainen.
Vaikka mut on kastettu ja ripitetty en haluaisi kirkkohäitä, paras olisi luonnossa koska mulle luonto on äärimmäisen tärkeä. Mulla myös kirkko on siellä missä minäkin. Ja miksi kierrän maailmalla kirkot läpi suurella kunnioituksella maassa maan tavoin. Miksi kirkot kiinnostaa! Oh sweet jesus!
Uskontoja on hurjasti ja kaikki ne on oikein! Mitä enemmän sen parempi.
En btw ymmärrä Swedua joka (Rasmus Paludan)poltti koraanin julkisesti moskeijan edessä, miksi hän häpäisi koraanin, pahalta tuntusi jos muslimit polttaisi meille pyhän Raamatun kirkkomme edessä.
En tunne ketään joka ei olisi riparia käynyt jotenkin se on ollut mulle ja ystävilleni automaattinen riitti.
En kannattaisi että esim. kirkosta eronnut saisi kirkkohäitä.
Kirkosta eronnut ei kai hirveesti haluaisi olla kirkon kanssa tekemisissä.
Mottoni on kohtele toista kuin kohtelisit itseäsi.
Kapinapappien puolella olen, ja pidän Eija Nivalan teosta, me kaikki olemme erilaisia uniikkeja, aivan sama onko homoja vai lepakoita, ihmisiä kaikki!
Muistin juuri ihmisen joka syntyi poikana, mutta halusi naiseksi nimeä myöten, raskas projekti.
Olen niiden puolella jotka uskaltaa toteuttaa itseään.
Mulla oli lapsena kaverina poika, mutta vanhemmat sanoi hän on tyttö...En uskonut. Myös kaverina poika joka leikki vain tyttöjen kanssa, vanhemmat ihmiset sanoi että hän on poikatyttö.
Hän on julkisuuden henkilö ja netissä kirjoitetaan että hän on homo.
He jotka on uskaltanut astua kaapista ulos rohkeasti, toivotan heille kaikkea hyvää.
Toiminko väärin kun henkilö joka halusi yhteyttä, kertoi että pukee naisten vaatteita ja korkokenkiä, mulle tuli semmonen karsea mielikuva joten torppasin. Se mielikuva on porautunut aivoihin. Teinkö väärin?
Kirkossa saa laulaa mitä halutaan, rohkeutta se vaatii mutta oikeesti.
Itse kuulun kirkkoon ja pidän itseäni tapakristittynä, vaikka ehkä tiedän uskonnoista enemmän kuin perinteinen tavis. Mutta en ole (pönötys)juhlien ystävä, enkä näin ollen suosi kirkkohäitä. Jos puoliso välttämättä haluaisi kirkkohäät, niin aiheesta voidaan keskustella (ehkä sitten taipuisin kirkkohäihin).
PoistaMinäkin "harrastan" vanhoja kirkkoja, eri paikkakunnilla käyn katsomassa vanhoja kirkkoja (kuvaankin niitä), mutta uudehkot betonibunkkerikirkot ei niin kiinnosta, jos ei ole sitten jotenkin hieno.
Olen anarkisti, kun olin yhden päivän pois rippikoulusta, ilman syytä. Kumminkin sain hyvät pisteet loppukokeesta ja pääsin läpi.
Selvennys, jotta kaikki pysyvät mukana. Raëlilaisuus on ufouskonto.
Vuonna 2017 kirjoitin syntyvyydestä ja Suomen sinkuista. Suomessa on enemmän miehiä kuin naisia ja sukupuolet ovat jakaantuneet hyvin epätasaisesti. Maaseudulla on miehiä ja vähän naisia, suurissa kaupungeissa jako on tasaisempi. Suomessa naiset voi valita miehen (miesmarkkinat), kun miehiä on enemmän kuin naisia.
Lukioissa tilanne on toisenlainen, tyttöjä on enemmän kuin poikia. Teoriassa siis lukiossa pojalla olisi hyvä mahdollisuus löytää tyttöystävä, mutta ovatko kaikki lukiotytöt jo varattuja?
Sinkkuus yleistyy, mutta sinkut eivät vain kohtaa ja tämä vaikuttaa lopulta kirkkoonkin - uusia jäseniä ei synny.
VastaaPoistaJatkan vielä:
Homoseksuaaliset teot olivat Suomessa rikos 1970-luvun alkupuolelle asti. Samaa sukupuolta olevien haureus kirjattiin Suomen ensimmäiseen rikoslakiin 1800-luvun loppupuolella. Suomesta tuli harvinaisuus, samankaltainen laki löytyi naisten osalta vain muutamasta muusta Euroopan maasta.
1950-luvulla tuomittiin vankeuteen seksistä toisen naisen kanssa. Rikospykälä oli 20:12.1. Haureus.
1950-luvulla ei tunnettu sanaa lesbo. Silloin naisten seksuaalisuuden rajoja
valvoivat rikoslaki, lääketiede ja kirkko.
Vuoteen 1971 asti homoseksuaalisuus oli Suomessa rikos. Sitten laki muuttui, mutta vielä vuoteen 1981 asti se oli sairaus.
Ravintola DTM perustettiin 1984. Alun perin raflan nimi oli Gay Gambrini.
Kaikki, mikä liittyi seksiin, oli 1950-luvun Suomessa privaattia, eikä siitä puhuttu. Naisen piti olla erityisen häveliäs.
Terveyssidemainos olisi ollut mahdoton ajatus. Kirkko esti sukupuolivalistuksen. Kondomeja sai vain postimyynnistä nimikkeellä ”kemikalioalan tarvikkeita”.
Abortti oli laiton ja siksi hengenvaarallinen.
Sitten orpokodin entinen asukas paljasti yhteisön uskonnolliset riitit, joissa naiset voitelivat öljyllä toistensa sukuelimet. Niin testattiin naisten kiihottumista: voitelu toistettiin niin kauan, kunnes naisen uskottiin olevan puhdas maallisista haluista.
Kahdeksan Myrttilaakson työntekijää tuomittiin 1950-luvulla haureudesta. Yhteisön johtaja sai vankeustuomion.
Vajaan 80 vuoden aikana haureudesta ehdittiin tiettävästi tuomita yhteensä 51 naista. Viimeinen tuomio annettiin vuonna 1968.
Rikoslaki muuttui, mutta yhteiskunnalliset asenteet laahasivat perässä. Kulissiliitot olivat yleisiä, ja yksinhuoltajaäidit, jotka eivät mahtuneet heteronaisen muottiin, pelkäsivät lastensa huostaanottoa. Eivätkä aivan syyttä. Monet lesbot muuttivat ulkomaille, etenkin Ruotsiin, vapaamman ilmapiirin perässä.
Homoseksuaalisuus poistettiin virallisesta tautiluokituksesta vuonna 1981.
Samoihin aikoihin, 1980-luvun alkupuolella, alkoi tapahtua järjestäytymistä. Syntyi poliittisesti virittäytynyt lesboryhmä Akanat sekä anarkistinen Extaasi-ryhmä.
Myös bilekulttuuri kehittyi. Ensimmäisiä naistenbileitä järjestettiin 1970-luvulla, Kalevankadulla sijainneen kerhotilan kellarissa.
Aivan pienenä haaveilin rinsessahäistä, mutta nyt en vaan taivun luonnon ääreen.
Niin että miesmarkkinoille, ei kiitos, olen saanut tarpeekseni hörhöistä.
Onko naismarkkinat sitten karjanäyttely?
Lapsen etunimet tulee ilmoittaa väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kaikki eivät tätä kuitenkaan tee.
VastaaPoistaPoh olen ollut siinä uskossa että lapsi kastetaan 2 kk ikäisenä thats it.
VastaaPoistaEn tunne ketään jonka lapsi olisi saanut nimijäiset, mutta lehdestä lukenut kylläkin.
Kai nekin tehdään 2 kk aikana.
On järkyttävää saada digi-ja väestötietovirastolta kysely kuka toimii edunvalvojana.
En ainakaan minä. Asia oli hoidossa mutta..Tai viranomaiset soittaa ja kysyy sukulaisestani vain että on hävinnyt ja ilmoittanut mut yllättäen ja pyytämättä lähimmäiseksi. Maksanko tiemaksun, no en koska en tiedä edes mikä tie.
Mun pitäis ilmoittaa koiruus ruokavirastoon, uskomatonta skeidaa.
Ei kuulu ruokavirastoon, mutta kai se on tehtävä.
Unohtui että jo kun odottava äiti menee synnyttämään pitää olla nimi lapselle (hätäkaste) ei väliä jos odottaa poikaa ilmoittaakin toiveiden mukaisesti tytön nimen.
VastaaPoistaNimen voi vaihtaa sitten myöhemmin, ja jopa on nykyään helppoa vaihtaa oma nimensä esim ystäväni poikaa kutsuttiin lempinimellä ja taisi olla 7v kun vaihtui nimi lempinimen mukaisesti. Minä halusin pienenä vaihtaa nimeni ja sukunimeni en saanut, niinpä annoin sen nimen barbilleni.
Mikä on syy että kirkosta erotaan?
VastaaPoistaTalouteen ja hyötyyn liittyvät syyt 44,2 % eroajista.
Uskomukset ja opit 27,4 %
Arvot, esmes oma tai kirkon suhtautuminen naispappeuteen 13,6 %
Poliittiset syyt, kuten politiikkojen kohuja aiheuttaneet syyt 10,0 &
Muut syyt, esmes palveluiden siirtäminen kauemmas kotoa 23.6 %
Summarum kirkkoon kuuluu enää 3,6 miljoonaa suomalaista, mikä vastaa 65 % kansasta. Saas nähdä mihin suuntaan ihmiset menevät, viekö pirunlautturi vaiko Jeesuksen enkeli.
Löysin nuo luvut Antti Lindtmaniin liittyvästä jutusta. Kirkollisveron vuoksi erotaan, jotenkin karua - kirkko siis ottaa enemmän kuin antaa. Ihmiset eivät näe, että kirkosta olisi mitään hyötyä.
PoistaEnnusteen mukaan alle 50 % suomalaisista kuuluu kirkkoon 2040-luvulla. Itse olen tapakristitty, kuten valtaosa vielä kirkkoon kuuluvista - kirkkoon vaan nyt täytyy kuulua... koska se on tapa. Häät ja hautajaiset on kai suurin syy ihmisillä kuulua kirkkoon sekä rippikoulu, kun silloin voi saada lahjana rahaa - karu syy sekin.
Itse vielä kuulun kirkkoon, vaikka en edes muista milloin olisin viimeksi käynyt kirkossa - paitsi häissä ja hautajaisissa. Tosin, minun kirkkoni on siellä missä minäkin olen, en tarvitse kirkkorakennusta. Ei minun uskoni tarvitse kirkkorakennusta. Ihan hyvin voisinkin erota kirkosta, ei se muuttaisi minun uskoa mihinkään suuntaan.
Silloin kun alle 50 % suomalaisista kuuluu kirkkoon, niin saattaa kirkollisveron asema olla vaakalaudalla, jolloin viimeistään kirkko romahtaa johonkin suuntaan. Luterilaisuudesta tulee kuin herätysliike, jonka tulee itse kerätä rahat mm. jäsenmaksuilla, jos tahtoo rahaa. Valtion ja kirkon välinen napanuora katkeaa lopullisesti. Samalla muuttuu myös häät ja hautajaiset.
Otin luvut lehdestä jonka lukasin kylässä ollessani, en lue Antin enkä Paavon blogeja, enkä heihin liittyvia juttuja.
VastaaPoistaEroakirkosta.fi palvelussa vuosina 2011-2020 annetut perustelut.
Vuonna 2022 kirkosta erosi noin 63 700 ihmistä. Heistä noin puolet erosi eroakirkosta.fi-sivustonvälityksellä. Jota taas arvostelee Digi- ja väestötietovirasto kertoen olleensa asiasta yhteydessä myös eroakirkosta.fi -sivuston vastuuhenkilöihin ja tuoneensa esille riskit=vastaamo.
Toinen juttu on miksi näitä "vapahtajia" on jotka menee Jeesuksen voimin alkuasukkaita aivopesemään, äkkiä tuleekin aivosyödyksi.
Mahtaa olla innostavaa käännyttää, henkensä uhalla.
Näkee sitten miten kirkon käy, kuten olen joskus sanonutkin liittyisin kirkkoon sata kertaa jos se olisi mahdollista. Sata kertaa kirkollisvero.
Mitään ei saa ilmaiseksi muutakuin ilmasta tehden.
Hääbisnes on järkkyä, et myöskään kuole ilmaiseksi.
Olen saanut kirkosta apua, olen saanut enemmän kuin luulisikaan.
En ole ajatellut että eroaisin vaikka taidan olla minäkin tapakristitty olen kirkossa ollut viimeksi hautajaisissa, superutelias pappi hieman sai takapakkia kun olin perus jumalanpalveluksessa. Olen käynyt joskus joulukirkossa myös pari kertaa jouluaamun kirkossa tyyliin kello löi jo viisi, välttämällä pakkojoulun, joka on sitten taas ihan eri juttu.
Löysin kirkon omat uusimmat tilastot. Kirkon jäsenyys on 64 prosentilla suomalaisista.
PoistaViime vuosina Suomessa on solmittu avioliittoja vähiten sataan vuoteen. Mikrohäät yleistyvät.
VastaaPoistaLasten palveluihin käytetty raha on vähentynyt, kun kirkko on varautunut tuleviin taloudellisesti huonompiin aikoihin.
VastaaPoistaKD Nuoret:
PoistaKirkon ja valtion liitto rikottava.
Evl kirkkoon kuului tämän vuoden alussa noin 3,6 miljoonaa suomalaista, eli reilut 63 prosenttia väestöstä. Suurinta kirkkouskollisuus on pienillä paikkakunnilla. Esimerkiksi Pohjanmaalla ja Oulun seudulla on kuntia, joissa noin 90 prosenttia väestöstä kuuluu kirkkoon.
VastaaPoistaHelsingin Mikaelin seurakuntaan, liittyi viime vuonna 141 jäsentä ja erosi 336.
Koko maassa about prossan vauhdilla laskee jäsenmäärä. Todellakin!
Onhan Suomessa alueita joissa on muutakin uskontoa kuin kristinusko, voiko muka kirkosta erota kirkollisveron takia?
Kirkon on myös koettu etääntyneen nykymenosta. Naiset sentään pääsevät jo papeiksi, mutta esimerkiksi homoseksuaalisuus on kirkossa monille edelleen punainen vaate.
Kirkko voisi kyllä uudistua, itse kirkoista pidän ja paljon ja olen käynyt niissä kirkoissa kun ollut muissa maissa, erikoinen oli E-A oli seinät ja penkit ei kattoa, en tiedä oliko niin tarkoitus jäädäkin, ja kylähullu pappi.
Olen vain kerran huijannut meneväni aamuvarhain joulukirkkoon, kun en jaksanut lähteä kyläilemään. Olen kyllä oikeastikin mennyt koska pidän joulukirkon tunnelmista.
Kirkossa on tosin aina mukava tunnelma, mutta olen tapakristitty, käyn kirkossa jos on jokin syy kuten häät, hautajaiset, yllättyisinköhän jos menis joku sunnuntai kirkkoon, koirukaan ei enää hauku kirkonkellojen ääntä.
Monet kastejuhlatkin pidetään joko kirkossa tai kotona, enemmän olen ollut kotiristiäisissä ja konfirmaatioissa tietenkin, annoin veljenpojalle kolikon kun kolehti tulossa mitä teki pieni katsoin kolehtiin aikoen ottaa sieltä kolikon kun ei ymmärtänyt asian päälle.
Olen itse käynyt riparileirin ja on konfirmaatioitu, olen neljän lapsen kummi yhden sylikummi, mutta voin vaihtaa uskontoani jos tarve vaatii.
Olen myös pitänyt srk kerhoa pienille lapsille, se erikoista että tein kotona valmistelut.
Se että kun synnyin vanhemmat evl joten me kakaratkin, siihen tottui ja pyhäkoulu oli pakollinen mutta siellä oli kivaa, liimattiin lammastarroja jeesuksen jalkoihin, (partiossa ei kivaa ajatella jo silloin aloin olemaan pullaperss siis anteeksi kaikki partiolaiset kävin mä jossain kokouksissa ja sain tonttumerkin ja sinisen huivin kaulaani mutta kun tonttumerkki katosi lopetin partion)
The Lost Island oli vaikka mitä yllämainittua ja uimakoulua sekä kirkko joka näytti mereltä katsottuna purjelaivalta, kerran mentiin porukoissa kirkkoon ikkunan kautta istuttiin penkeillä ja joku meni papin saarnastuoliin saarnaaman.
Voisin kyllä karata naimisiin salaa, mutta voi olla että todistajia pitäisi olla kelpaako siivooja ja joku muu? Se mitä pienenä ajattelin just toi prinsessahäät, kammottaa ja parhaimman ystävän kanssa aiottiin mennä sit isona naimisiin.
En tiedä mikä idea siinäkin oli takana.
Vuoden lopussa on aina kirkosta eroamisessa piikki, koska sitten seuraavalta vuodelta ei mene kirkollisveroa. Jos siis kirkosta eroaa alkuvuodesta, maksaa kumminkin koko vuoden edestä kirkollisveroa.
PoistaSiviilivihkimisessä tarvitaan 2 todistajaa, mutta niiden ei ole pakko olla mitään sukua. Maistraatti hommaa muodolliset todistajat (pitää ilmoittaa etukäteen, että tarvitaan ulkopuoliset todistajat). Itsekin olen miettinyt, jos päädyn avioliittoon, niin siviilivihkimisen kautta, inhoan suuria juhlia =)
Sormuskaan ei ole mitenkään pakollinen, joten avioliittoon voi mennä täysin salaa... ja suku tykkää =D
Kirkollisvero oli 1,39 prosenttia vuonna 2022.
VastaaPoistaViekö se jonkun konkurssiin!?
Kirkolla on aina paikkansa vaikka kirkoksi kelpaa myös metsä.
Tulipa mieleeni yksi frendini hän alkoi odottamaan lasta mutta ei aikonut naimisiin, mutta sitten viikko ennen synnäriä hän ja miehensä meni maistraattiin ja tosiaan en muistanut kysyä tuota kahta todistajaa sen kummemmin muuta kuin olivat täysin vieraita.
Ennen kuin suku sai kuulla niin synnärille tuli häälahjoja.
Todistajiksi kelpaa siis vaikka olisi pieruverkkareissa, "Vihkimisen todistajana toimiminen ei vaadi etukäteistä harjoittelua tai valmistautumista sen enempää, kuin asianmukainen pukeutuminenkaan." Voisiko sen verran kunnioittaa ja pukeutua siististi, täten uskon jos karkaa vihille että todistajiksi kelpaa siivooja luuttu kädessä, ja kadulta napattu lökäpöksy random, jos karkaa vihille niin ei silloin halua kutsua puolisukuakaan.
Olen ollut monissa hääjuhlissa mm. öky, siis voi hyvänen aika oli oma tarjoilija jonka tehtävä oli saada vieras humalaan, ja hääjuhla jonka ruokaosuus kusi pahoin, lähdin kahden tunnin odottelulla vielä kun suvun matriarkka halusi kotiinsa.
Aänestän aina Mattia on parhain muista hahmoista, xD Matti go go vedät vertaa jo Tanhupallolle.
Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2014 avioliittolain muuttamisen niin, että kaksi samaa sukupuolta olevaa ihmistä voivat jatkossa solmia avioliiton. Avioliittolaista poistuvat kohdat, joissa puhutaan miehestä ja naisesta.
VastaaPoistaEVL kirkko suunnittelee samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen kompromissia. Kirkko kertoo asiasta tiedotteessaan.
KOMPROMISSIA!
Suunnitteilla on kirkkojärjestyksen muuttaminen niin, että kirkossa olisi käytössä kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä. Kirkko käsittelee esitystä ylimääräisessä piispainkokouksessa 12. maaliskuuta.
Esityksessä tuodaan ilmi ymmärrys sitä kohtaan, että samansukupuolisten kirkolliseen vihkimiseen on kaksi erilaista teologista näkemystä. Ensimmäisen mukaan avioliitto voi olla vain miehen ja naisen välinen. Toisen näkemyksen mukaan avioliitto on osa Jumalan luomaa todellisuutta, jonka kaksi osapuolta tekevät lupautumalla toisilleen
Mikäli esitysluonnos hyväksyttäisiin piispainkokouksessa, esitys etenisi tarkastukseen laintarkastustoimikuntaan. Tämän jälkeen huhtikuussa kokoontuva piispainkokous tekisi esityksen asiasta kirkolliskokoukselle.
Tervetuloa kirkko keskiajalta nykyaikaan, kompromissejä harrastan mutta kirkko.
Kaksi erilaista teologista näkemystä ei kuulosta hyvältä. Yhtäkkiä kuin Raamatun väliin liimataan muistilappuja, että asia voinkin olla näin ja noin. Raamattu on tunnetusti muuttumatonta Jumalan Sanaa (sen suurin ongelma). Jos siihen sitten liimataan rinnakkaisia versioita, niin siltähän putoaa pohja (tässä tapauksessa kannet).
PoistaYhdessä on vaikea olla kaksi. Näin ollen Ev.lut. kirkon pitäisi jakaantua kahteen eri haaraan, joka tarkoittaisi Ev.lut. kirkon loppua ja hajoamista.
Kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) mukaan uudistus hajottaisi kirkon.
PoistaLogiikkani oli siis oikea tai ainakin osasin ajatella kuin Räsänen =)
Minun puolesta kirkon pitäisikin hajota, niin silloin se olisi muiden kanssa samalla viivalla.
Enpä ymmärrä kirkon kaksisuuntaista tyyliä.
VastaaPoistaKyllä niitä samaa sukupuolta vihkijöitäkin on olemassa, turhaan Päivikin urputtaa.
Päivi Räsänenhän ei pidä koko asiasta, hajotkoon.
Päivi Räsänen harkitsee eroavansa kirkosta.
PoistaJos eroaa niin tervemenoa liittyisin kirkkoon sata kertaa jos olisi mahdollisuus.
VastaaPoistaTää oli testi tarttuuko.
Arkkipiispa Tapio Luoma pitää mahdollisena, että osa kirkon jäsenistä eroaa piispainkokouksen rinnakkaista avioliittokäsitystä koskevan esityksen vuoksi.
VastaaPoistaVuosaaren kirkkoherra arvioi, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko voi pahimmassa tapauksessa jopa hajota, jos avioliittokäsitykseen liittyvässä kiistassa ei saada tyydyttävää ratkaisua.
Edes vähemmistöpappi ei sulata ideaa.
PoistaOsa on jo eronnut muista syistä.
VastaaPoistaMun mielestäni kirkon tulisi uudistua ajan tasalle.
Aivan liian ahdasmielistä koko touhu, johan ryhävalaatkin homostelee vaikkei allaoleva siitä pidä, joka oli silminnähden ahdistunut. No joo tarkoitan tietenkin että olemme kaikki Luojan luomia, personallisia.
Kristitty ja kirkko ei voi siunata syntiä.
VastaaPoistaNo niin eipä tarvi Räsäsen erota kirkosta, en kyllä minäkään kannata mitään kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä, vaan siihen yhteen kuuluisi kaikki Luojan luomat, johan poliisikin sanoo on tasavertainen ja yhdenvertainen idioottien ja pulliaisten kanssa.
VastaaPoistaMTV:
PoistaSuomen evankelisluterilaisen kirkon avioliittokäsityksen muuttamista vastustavat yhdistykset ovat julkaisseet yhteisen kannanoton, jossa vastustetaan piispainkokouksen tuoretta esitystä asiasta.
23 media:
VastaaPoistaKari Kanala ja kirkon hämmentävä rappiotila
Kari Kanala ei ainakaan rappioita kirkkoa, liittyisin kirkkoon omien näkymysteni takia ja Kanalan takia. Aika höpöä papit ei ole enää mitään pyhiä miehiä, vaan ihmisiä arvostan pappeja jotka uskaltaa. (Uskaltaa tuoda omia näkemyksiä) En paheksu jos pappi pitää homoista, tai polyamoreista, vaikka itse arvostan erilaista niin elän kuitenkin arvojeni mukaan, ja en ikinä polyamorisisti, eihän se kerro että inhoaisin erilaisuutta, en missään nimessä.
VastaaPoistaEikö kirkossa saa katsoa fudista? Tai eikö pappi saa kannustaa Haavistoa, ja toivoa hänestä tulisi pressa? Jos pappi saa kutsun runkkarin johonkin päiväkirjaan niin so what, nimikin sanoo paljon. Pappi joka kestää julkisuuden.
Järkyttäviä kommentteja videon alla. Ei paljoa ole kunnioitusta ihmisyyttä kohtaan. Varmaan jokainen voi heittää sen ekan kivenkin.
Iltalehti:
PoistaKirkon pitäisi lopettaa Päivi Räsäsen miettiminen.
Jyväskylän kirkkoneuvoston hyväksymä aloite kirkon ovien avaamisesta myös samaa sukupuolta oleville vihkipareille sai viime viikolla tyrmäyksen Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulilta. Jyväskylän seurakunta on Suomen suurin evankelis-luterilainen seurakunta.
VastaaPoistaKirkossa kummastellaan kukkakauppiaiden vetoomusta, jonka mukaan papit ohjeistavat käyttämään hautajaisissa yhtä kukkaa tai jopa kieltävät kukkien käytön kokonaan.
VastaaPoistaMuusikko kertoi ettei Jumalaa ole olemassa ja sen jälkeen ei päässyt kirkkoon esiintymään.
VastaaPoistaMietin nyt vain, että kuinkahan sopusoinnussa esim. Tarja Turusen Dark Christmas -kirkkokonsertit on kirkon kanssa.
Kirkkohallitus ei linjaa kirkkoihin soveltuvia tilaisuuksia tarkasti, vaan päätösvalta on paikallinen.
PoistaPiispainkokouksen esitys avioliittokäsityksen muuttamisesta eteni odotetusti evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksessa valiokuntien pohdittavaksi.
VastaaPoistaTampereella järjestettiin suurtapahtuma, joka oli järjestäjän mukaan kuin ”kristillinen Suomi-Areena”. Joogaa (eräs kommentti) ja sirkushuveja.
VastaaPoistaUusi tutkimus paljastaa:
VastaaPoistaLapsuuden kokemukset vaikuttavat parisuhteen kestävyyteen aikuisena.
Merikarvialla keskeytyi rippileiri, jossa leiriläisten ja kirkkoherran välillä oli ”vuorovaikutusongelmia”.
VastaaPoistaKirkollinen fraasi:
VastaaPoista"Jos jollain on jotain tätä liittoa vastaan, puhukoon nyt tai vaietkoon iäksi."
Valtio leikkaa:
VastaaPoistaKirkoilta viedään 20 miljoonaa euroa.
Kirkkohallitus kritisoi tuoreessa lausunnossaan voimakkaasti pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusta sen aikeista leikata pysyvästi kirkon valtionrahoitusta.
PoistaUskovainen Patrick Itäniemi erottaisi valtion ja kirkon toisistaan.
VastaaPoistaNo kirkko ja valtio pitäisi erottaa ehdottomasti ja kirkon pitäisi tuulettaa hiukan enemmän, tulla nykyaikaan, moni kirkko etc velloo jossain 1800-luvulla, ahtaine ajatuksineen. Valtio vie vääristä paikoista, sen sijaan pitäisi katsoa arkadian mäen apinoiden rahapajaa, etuja ja muita joita osa väärinkäyttää kun näkö on sumentunut ja pissa pakkaa päähän.
VastaaPoistaPaavalin seurakunnan Tiktok-videot ovat ihastuttaneet ja vihastuttaneet ihmisiä. Pappi Petja Kopperoinen saa jatkuvasti moitteita jumalanpilkasta.
VastaaPoistaKiistelty Kari Kanala on Paavalin seurakunnan kirkkoherra.
Lisää Kopperoisia tuulettamaan.
VastaaPoistaVarmaan on mielensä pahoittavia, mutta viis niistä.
Kanala-fani olenkin, olkoon kirkkoherra tai kirkkorouva tai kirkkokurko.
Ruotsissa on herännyt vilkas keskustelu häihin perinteisesti kuuluneesta morsiamen luovutuksesta. Ruotsissa, kuten Suomessakin, häiden perinteisiin on kuulunut, että isä saattaa morsiamen kirkossa alttarille. Perinteen taustalla on ajatus naisesta miehen omaisuutena. Tapa, jossa isä taluttaa tyttärensä alttarille, symboloi omaisuuden luovuttamista isältä aviomiehelle.
VastaaPoistaMiehen kuului pyytää tulevan vaimonsa kättä naisen miespuoliselta sukulaiselta. Vasta vuonna 1864 tehdyn lakimuutoksen jälkeen yli 21-vuotiaat naiset saivat avioitua ilman naittajan lupaa.
Laki, joka määräsi naisen ottamaan miehen sukunimen avioituessaan, rantautui perinteenä Suomeen Ranskasta. Se kirjattiin Suomen nimilakiin vuonna 1930 ja poistettiin sieltä (vasta) vuonna 1986.
Kirkko poistuu X-viestipalvelusta toistaiseksi.
VastaaPoistaHyvä kirkko kunhan lärvilässä ja instassa sekä LinkedInissä olette.
VastaaPoistaEnnenwanhaan on ollut weird häämenoja, sulhasillakin kuin pieneksi jäänyt puku, ei käy kateeksi etten elänyt 1800-luvulla. Vaikka muutoin pidän juurikin 1800-luvusta.
Olen ollut häissä siten että morsiamen isä saattaa alttarille jossa odottelee jo sulhanen, vain kerran saattajaa ei ollut lainkaan. Toiset oli ökyhäät yllinkyllin kaikkea liikaa, ja toiset häät kusi pahoin (ruoka) ja kolmannet perushäät joissa olin ärsyttävän ylipukeutuntut.
Monenkokoisia ja näköisiä häitä siis, peräti neljissä.
Aina ajatellut että haluaisinko sellaiset häät mutta en en missään nimessä yhä enemmän tekisi mieli karata huitsin nevadaan.
Mitä hemmettiä poistui 1986 ohoho Ee..
Tuo että otetaan puolison(miehen) sukunimi ei ole onneksi enää pakollista jos mies ottaakin mun sukunimen tai minä yhdistelmänimen (en)tai joku suvussa pyörinyt wanha sukunimi.
The Lost Island naapurissa asui eräs mies jonka sukunimi oli Tiainen, hän meni naimisiin ja oveen ilmestyi sitten Tiaiset. Juu naurattihan se.
IRR-TV: Avioliittokysymys – Raamatun ilmoitus vai sateenkaari-ideologia?
VastaaPoistaIltalehden otsikko:
VastaaPoistaHomovastainen "profeetta" ajoi saattoväen hautajaisista ABC-pizzalle
Hautajaiset, homot ja lesbot, profeetta, ABC, pizzat sekä Someron hiihtomaja. Kuinka nämä kaikki voivat liittyä samaan tarinaan, se paljastuu, kun luet uutisen. Tapahtumista saisi yhden Kaverille ei jätetä -jakson.
Toinen hautajaistarina:
Hautajaiset menivät pahasti pieleen Pohjois-Savossa
Työharjoittelua kirkossa tekevä rockmuusikko Jyrki "Jyrki 69" Linnankivi pohtii, voisiko hänestä tulla pappi vielä kypsällä iällä.
VastaaPoistaOnko tässä kirkon pelastus?