keskiviikko 11. maaliskuuta 2020

Päivi Räsänen VS. Suomen Ev. Lut. kirkko - osa 2

Tämä kirjoitus on jatkoa Päivi Räsänen VS. Suomen Ev. Lut. kirkko -kirjoitukselle, jonka kirjoitin kesäkuussa 2019.

Päivi Räsäsen vanhat ja uudetkin jutut ovat päätynyt tutkintaan, joku taho ilmoittelee niitä liukuhihnatyyliin.

Uusin liekki leimahti 5.3.2020, kun Päivi Räsänen vieraili Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa, jossa hänelle luettiin tekstin pätkä, jonka oli kirjoittanut Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo. Päivi Räsäselle vaikutti olevan kova paikka se, että arvostelijoiden joukkoon on liittynyt myös kirkon ylintä johtoa.

Teemu Laajasalon kommentti, joka luettiin Päiville Räsäselle:
Räsäsen kirjoitukset ovat vääriä, vahingollisia ja kristillisen lähimmäisenrakkauden vastaisia.
"Tuo on kyllä aika rajusti sanottu, ja se on aika kova sana piispalta. Kyllä minun täytyy sanoa, että minua aika lailla masensi, että piispa sanoo noin" - Päivi Räsänen myönsi. Pettymyksensä hän sitten twiittasi Laajasalolle, joka jatkoi linjaansa.
Teemu Laajasalon twiitti Räsäselle 5.3.2020:
Päivi hyvä, mielestäni olet homopuheissasi väärässä ja kovasydäminen. Sorrettuja kristityn pitää nostaa, ei nitistää, vapahtaa, ei häpäistä.

Sananvapauttasi puolustan täysin ja pidän rikosprosesseja huolestuttavina.

Kunnioittakaamme kilvan toisiamme. Room.12:10
Room. 12:10:
10. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Tosin, onhan jopa arkkipiispa Tapio Luomakin ollut Teemu Laajasalon linjoilla.
Arkkipiispa Tapio Luoman kommentti 28.6.2019:
Olen myös kuullut todettavan, että olisi rakkaudetonta olla sanomatta homoseksuaalisuutta häpeäksi tai synniksi. Tällä tavalla muotoiltu ajatus heijastaa mielestäni huonosti rakkaudellisuutta, pikemminkin torjuntaa.
Arkkipiispa Tapio Luoman kommentti Lännen medialle 6.3.2020:
Se, että yksittäinen ihminen tai jokin ihmisryhmä leimataan ja nimitetään syntiseksi, ei tuo ketään lähemmäksi kristinuskoa.
Mikä ihme hiertää Päivi Räsäsen ja kirkon välejä? Räsänen ei ole aivan tavallinen luterilainen.

VIIDES HERÄTYSLIIKE
Päivi Räsänen kuuluu ns. viidesläisyyteen (uuspietismi), joka puolestaan koostuu monesta pienestä ryhmittymästä. Päivi Räsänen on viidesläisyyden SEKL-haaran aktiiveja. SEKL on Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys, lyhyemmin vain Kansanlähetys. Viidesläisyys toimii Suomen luterilaisen kirkon sisällä.
Turun piispa Kaarlo Kallialan kommentti 11.7.2013:
Nimenomaan Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen piiristä tulevat kannanotot herättävät usein reaktioita suuntaan ja toiseen - reaktioita, joita kirkko ei pysty hallitsemaan.
Piispa Kaarlo Kallialan kommentti vuonna 2013 liittyi siihen, kun Päivi Räsänen asetti Raamatun lain yläpuolelle Kansanlähetyspäivillä. Silloin ollessaan sisäministerinä, joutui Päivi Räsäsen hieman tarkentamaan puheitaan myöhemmin - Suomen lakia on noudatettava.

Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetys siis sekoittaa luterilaisen kirkon pakkaa silloin tällöin ja Päivi Räsänen on SEKL:n näkyvin hahmo.

SUOMEN KRISTILLINEN LIITTO (SKL) ELI SUOMEN KRISTILLISDEMOKRAATIT (KD)
Suomen kristillinen liitto perustettiin vuonna 1958. Suomen kristillinen liitto valmistautui vuonna 1966 ensimmäisiinsä eduskuntavaaleihin (vuoden 1970 vaalit), tavoitteena saada eduskuntaan oma kristillinen kansanedustaja. SKL:n mukaan muut puolueet olivat lipsuneet kristillisten ja perinteisten arvojen tinkimättömästä puolustamisesta - kristillistä puoluetta tarvittiin.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon johto ei tukenut kristillisen liiton perustamista tai politiikkaa. Vuonna 1966 arkkipiispa Martti Simojoki torjui ajatuksen kristillisestä puolueesta. Simojoen mielestä kristittyjen oli vaikutettava politiikassa yli puoluerajojen. Kirkko korosti, että sen jäseniä oli kaikissa puolueissa. Kirkon kanta ei ole muuttunut näihin päiviin asti ja tuskin muuttuukaan.

Koska kirkko ei tukenut SKL:n politiikkaa, niin apuun riensi vuonna 1967 perustettu Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys (SEKL). SEKL:n tuella Suomen kristillinen liitto sai vuoden 1970 vaaleissa edustajansa eduskuntaan. Vuonna 2001 Suomen kristillinen liitto muutti nimensä nykyiseen Suomen kristillisdemokraatit (KD).

Suomen kristillisdemokraateissa on muutama suurempi vaikuttajaryhmä, SEKL:n ja helluntailaiset sekä vapaakirkolliset.

Mielenkiintoinen seikka on sekin, että KD ei ole saanut vanhoillislestadiolaisia puolelleen, vaan vanhoillislestadiolaiset kannattavat Keskusta-puoluetta.

APOSTOLI PAAVALI
Päivi Räsänen tukeutuu usein Raamatun Paavalin kirjeisiin ja etenkin kirjeeseen roomalaisille.
Room. 1:24-27: (KR 1933/38)
24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
Välihuomio: etenkin herätysliikkeisiin kuuluvat karttavat Raamatun uusinta versiota vuodelta 1992 - siltä tuntuu. Päivi Räsänenkin lukee Raamatun 1933/38 versiota. Vanhoillislestadiolaiset laittavat paremmaksi, he mielellään tukeutuvat Raamatun (Biblia) vuoden 1878 versioon, koska uudemmat ovat kuulemma epätarkkoja - väärää tietoa. Jehovan todistajat ovat koonneet oman version Raamatusta. Vuonna 2012 ilmestyi Raamattu kansalle, mutta se ei ole virallinen kirkkoraamattu (KR).

Paavali kirjoitteli ainakin seitsemän kirjettä eri seurakunnille Välimeren alueelle. Kirjeet on kirjoitettu 50-luvulla eli noin 20 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Roomalaiskirjettä on sanottu Paavalin teologian pääkirjeeksi. Teologisesti kirje on yksi Uuden testamentin (UT) merkittävimmistä, ja se on vaikuttanut hyvin paljon kristinuskon suuriin opettajiin kuten Augustinukseen ja Martti Lutheriin. Luther piti Roomalaiskirjettä yhtenä Uuden testamentin tärkeimmistä kirjoista, joka jokaisen kristityn tulisi tuntea sydämellään, sanasta sanaan.

Paavalin ensimmäisestä kirjeestä korinttilaisille löytyy kohtia, jotka laittavat miettimään, että puhuuko Paavali aina puhdasta Jumalan Sanaa, vaiko omia tulkintojaan.
1. Kor. 7:8:
8. Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin.
1. Kor. 7:12:
12. Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä.
1. Kor. 7:25:
25. Naimattomista naisista minulla ei ole Herran antamaa käskyä. Sanon kuitenkin oman mielipiteeni, sillä Herra on suonut minulle sen armon, että minuun voi luottaa.
Muun muassa nämä kohdat mietityttävät joitakin, kuinka paljon Paavaliin voi luottaa. Onko kirjeet kirjoitettu Pyhässä Hengessä, vai omalla egolla.

RAAMATTU
Keväällä 2019 uutisoitiin "Osa Raamatusta on käännösvirheitä ja kulttuurisia tulkintoja". Näin sanoo maailman johtava Vanhan testamentin tutkimuksen huippuyksikkö Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.

Itsekin olen ollut aina tuota mieltä, että Raamatun sanoma on muuttunut vuosisatojen aikana, mutta tosiuskovat sanovat vastaan, ettei Jumalan Sana muutu, koska Pyhä Henki on mukana. Kumminkin jostain ihmeen syystä meillä on monia versioita Raamatusta ja uusinta vuoden 1992 versiota kartetaan uskovaisten piireissä. Vaikka 1992 version sanotaan korjaavan 1933/38 version virheitä ja uusi kirkkoraamattu korvasi vanhan. Tämä on niin ristiriitaista, mutta ilmentää sen, että Raamattu ei voi olla puhdasta Jumalan Sanaa, koska Raamatusta on niin monta versiota ja sitä voidaan tulkita monilla tavoilla.

Alkujaan Raamatun kertomukset oli suullistatietoa, joka kirjattiin myöhemmin kirjalliseen muotoon. Kertomuksetkin muuttuivat kertojan näkemyksien mukaan ja muistiin kirjoittamisvaiheessa myös tapahtui kerronnallisia muutoksia. Raamattua kopioitiin ja muokattiin yli 1000 vuotta. Vanha testamentti (VT) alkoi muotoutua satoja vuosia ennen Jeesusta, mutta VT:n kokonaisuus lyötiin lukkuun noin vuonna 100. Uusi testamentti (UT) koottiin Jeesuksen jälkeen ja sen kokonaisuus lyötiin lukkoon vuonna 397, jolloin voidaan sanoa Raamatun saaneen nykyisen muotonsa. Vuodesta 397 lähtien Raamatussa on ollut 66 kirjaa, sen jälkeen Raamattua on kopioitu ja pyritty tarkentamaan sanamuotoja sekä kääntämään eri kielille. Tällainenhan jälleen tarkoittaa, että Raamatun sanoma on muuttunut.

Raamatuntutkijoiden Martti Nissisen ja Päivi Vähäkankaan mielestä luterilainen kirkko tulkitsee Raamatun tekstiä liian kapealla tavalla ja siksi kirkon on hankala muuttua järkevään suuntaan. Raamattua tulkittaessa tulisi ottaa enemmän sen historiallinen aika, jolloin ne on kirjoitettu ja kenelle tekstit on suunnattu. Tutkijoita huolettaa se, että kirkon ylimmän päätöksenteon tasolla teologisessa työskentelyssä sivuutetaan tieteellisen raamatuntutkimuksen anti. Heidän näkemyksensä mukaan luterilainen kirkko tulkitsee muun muassa avioliittokysymyksen liian tiukasti.
Martti Nissinen ja Päivi Vähäkangas Vartija-lehdessä 19.3.2019:
Omassa kirkossamme raamatullisena avioliittokäsityksenä on perinteisesti pidetty kahden ihmisen, miehen ja naisen, välistä virallistettua, elinikäistä suhdetta, jonka tarkoitus on tuottaa jälkeläisiä. Avioliitto esiintyy todellakin tällaisena niin Vanhan kuin Uuden testamentinkin teksteissä sekä eksplisiittisesti että implisiittisesti.

Yhtä lailla raamatullisena avioliittokäsityksenä voisi kuitenkin pitää moniavioisuutta, avioeron kieltämistä tai avioliiton karttamista - niille kaikille löytyy perusteluja Raamatusta. Raamatun teksteissä lukija kohtaa yhteiskunnan, jonka hierarkia perustuu erilaiseen sukupuolentulkintaan kuin mihin nykyinen länsimainen raamatunlukija on tottunut. Raamatun taustalla olevien yhteiskuntien avioliitto ei ole yhdenvertaisten kumppanien yhteenliittymä eivätkä sukupuolisuhteen osapuolet ole lähtökohtaisesti tasa-arvoisia.
Lähde: Lue koko heidän kirjoitus ja katso keitä on Vartija-lehden taustalla.

Luterilaisen kirkon tavalla tulkita Raamattua, jokainen voi löytää Raamatusta tukea omalle näkemykselleen, kuten raamatuntutkijatkin huomauttavat.

Itse olen ihmetellyt kristittyjen tapaa lukea Raamattua. Kristityille sanotaan, että uutta testamenttia pitäisi lukea enemmän kuin vanhaa testamenttia, mutta kumminkin koko Raamattu on kristinuskon perusta. UT kertoo Jeesuksen ajoista, joka on suunnattu kristityille ja VT on juutalaisille. Karkeasti ottaen, kristityt poimii VT:stä vain Luomiskertomuksen ja kymmenen käskyä - ja unohdetaan brutaalit jutut.

Mikäli kristityt joutuu näin poimimaan piirakasta marjat, niin miksi kristityt ei ole jakanut Raamattua kahteen erilliseen kirjaan. Toisessa olisi kaikki ne tekstit, jotka "kuuluvat" kristityille ja toisessa olisi kaikki ne "lue, jos huvittaa" -tekstit. Tällainen jako olisi selkeämpää.

Miksi nykyihminen ei voi kirjoittaa Raamatulle jakso-osaa tai edes 500 lisäsivua? Jeesuksen ajoista on jo 2000 vuotta, on siinä paljon ajat muuttuneet. Miksi vielä 2000 vuotta sitten, vuoteen 397 asti voitiin muokata Raamattua, miksi Raamatun sisältö täytyi silloin lukita? Eikö olisi jo aika kirjoittaa edes jotkut 2000-luvun opilliset muutokset ja tarkennukset. Tunteehan kristityt termit "vanha liitto" (eli VT) ja "uusi liitto" (eli UT). Jumala solmi myös Nooan kanssa liiton sekä Jumala teki liiton Israelin kansan kanssa (Mooseksen laki). Jeesuksen kuolema poisti Mooseksen lain.

Jumala on siis aiemminkin muuttanut oppejaan, niin samalla tavalla nykypäiväkin joku voisi kirjoittaa Pyhän Hengen voimalla lisäyksiä Raamattuun. Ei tarvitsisi tulkita ja soveltaa 2000 vuotta vanhoja tekstejä.

Täytyy vielä mainita apokryfiset kirjat eli tekstit, joita ei ole huolittu Raamattuun mukaan. Niissä tuntuu olevan kaikki jännittävä, kuten Aadamin ilmestys.

TIEDE
Päivi Räsänen kirjoitti vuonna 2004 pamfletin: Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi - Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen. Tuo 24-sivuinen vihkonen löytyy Suomen Luther-säätiön sivuilta (PDF:nä) - olen lukenut sen. Tämä pamfletti on yksi niistä asioista, josta Räsäsestä on tehty tutkinta.

Välihuomio: Kirkon ja Luther-säätiön välit ovat tulehtuneet.

Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa käytiin läpi joitakin pamfletin kohtia. Nostan nyt aluksi yhden niistä esiin.
Päivi Räsäsen pamfletti, sivu 18.:
...tiedämme sen olevan psykoseksuaalisen kehityksen häiriö.

Tulisiko rikollisuus sallia, jos siihen on pakottava taipumus? Jos kerran homoseksuaalisuus on kehityshäiriö, sen harjoittamiseen ei tule kannustaa.
Päivin mukaan homoseksuaalisuus ei ole synnynnäistä, vaan kehityshäiriö. Susanne Päivärinta tiedusteli, että mihin lähteeseen Räsänen viittaa näillä jutuilla. Räsäsen mukaan monet tieteelliset tutkimukset tukevat tuota väitettä.

Päivi Räsäsen pamfletissa jäin kaipaamaan nimenomaan lähdeviitteitä, paljon kerrottiin, mutta ei oikein selvinnyt, että onko väitteille pohjaa. Oikeastaan vain yhteen lähteeseen viitataan pamfletissa ja se on psykiatrian professori sekä teologi Asser Stenbäck - aikansa vaikuttaja. Kun tutustuu Stenbäckin ajatusmaailmaan, niin kyllä löytyy hieman erikoisia asioita.

Stenbäck piti itsetyydytystä ja homoseksuaalisuutta luonnonvastaisina häiriöinä, koska ne eivät palvelleet seksuaalisuuden päätehtäviä, jotka olivat lapsen siittäminen ja synnyttäminen. Hän myös väitti itsetyydytyksen olevan oire ihmisen sielunrakenteessa piilevästä viasta tai sairaudesta, joka rasittaa sukupuolielimiä ja hermostoa, heikentää luonnetta ja vaarantaa ihmisen koko persoonallisuuden kehittymisen.

Homoseksuaalisuutta Stenbäck piti perverssinä fiksaationa, jossa sukuelimiä ei käytetä luonnon määräämään tarkoitukseen. Hänen mukaansa muun muassa lapsen hemmotteleva kasvatus saattaa aiheuttaa elinikäisen homoseksuaalisuuden.

Tällainen herra Stenbäck toimi kirkon psykiatrisena asiantuntijana 1960-luvulla. Asser Stenbäckin vaikutusta pidetään yleisesti merkittävimpänä seksuaalivähemmistöjen oikeuksien jarruttajana 1960- ja 1970-luvun Suomessa. Vielä 1990-luvun alussa hän toimi aktiivisesti homoseksuaalisuutta vastaan tuomalla Suomeen kiistellyn eheytysliikkeen.

Asser Stenbäck oli kansanedustaja vuosina 1979-1983, puolue oli Suomen kristillinen liitto (SKL). Eipä siis ihme, että Päivi Räsänen nojasi Stenbäckin ajatuksiin - homoseksuaalisuus on kehityshäiriö, josta voi parantua.

Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa Päivi Räsänen otti esiin vuonna 2019 ilmestyneen tutkimuksen, joka tukee hänen näkökulmaansa. Itse taisin löytää siitä juttua ilman maksumuuria Oikea media -sivustolta.

Välihuomio: Oikea media -verkkolehdellä on konservatiivinen ote ja näyttää olevan kallellaan Perussuomalaisiin päin, vaikka kertoo olevansa poliittisesti sitoutumaton media. Taustalta löytyy Jukka-Pekka Rahkonen.

Susanne Päivärinta otti esiin puolestaan vuonna 2018 julkaistun tutkimuksen, jonka mukaan seksuaalisuus on synnynnäinen ominaisuus.

Tieteellisiä tutkimuksiakin löytyy kummallekin osapuolelle.

MUITA OTTEITA RÄSÄSEN PAMFLETISTA
Vaikka pamfletti on kirjoitettu jo vuonna 2004, niin kumminkin täytyy hieman ihmetellä näitä ajatuksia.
Päivi Räsäsen pamfletti, sivu 7.:
Avioliiton lainsäädäntöä ei ole tarkoitettu tunteen sinetiksi ja rakkauden vakuudeksi, vaan yhteiskunnan jatkuvuuden turvaajaksi.
Kuulostaa vanhalta tai ei-suomalaiselta ajattelulta. Avioliitto ei ole rakkautta varten, vaan kunhan aviopari tekee lapsia.
Päivi Räsäsen pamfletti, sivu 8.:
Pidän täysin mahdollisena, että homoseksuaalisuus voi lisääntyä, kun sitä lainsäädännön tasolla suositaan heteroseksuaalisen aviosuhteen rinnalla.
Täytyy kyllä ihmetellä, että miten hyvin kouluttautunut ihminen voi noin ajatella vielä vuonna 2004. Lakia muuttamalla lisääntyisi homoseksuaalisuus. Emme ole missään Babylonian portossa, jos minulta kysytään.
Päivi Räsäsen pamfletti, sivu 14.:
Tilanteita, joissa lapselta puuttuu isä, ei pidä ryhtyä keinotekoisesti tuottamaan. Isän puutteesta kärsiviä lapsia kasvaa yhteiskunnassamme muutenkin jo valitettavan paljon.
Homoseksuaalit eivät siis saisi hankkia lapsia, lapsella täytyy olla äiti ja isä. Tässä on se kummallisuus, että esimerkiksi narkomaanivanhemmilla on vapaus saada lapsi, eipä sitä juurikaan estellä. Monessa sateenkaariperheessä lapsi voi paremmin kuin narkomaanien luona tai lastenkodissa. Pääasia tulisi olla, että lapsella olisi turvallinen ja hyvä kasvuympäristö ja sitä voi olla myös sateenkaariperhe.
Päivi Räsäsen pamfletti, sivu 14.:
Sellaista tilannetta ei ihmiskunnan historiasta tunneta, joissa kaksi naista tai kaksi miestä olisivat kyenneet keskenään lisääntymään. Luonto ei siis tuota vahingossakaan tilannetta, jossa lapsella olisi kaksi äitiä tai kaksi isää. Sukupuolineutraali vanhemmuus ei korvaa luomisjärjestyksen mukaista äitiyttä ja isyyttä.
Mitähän nykyinen Suomen pääministerimme Sanna Marin tuumaa näistä ajatuksista. Sillä hän on kasvanut sateenkaariperheessä. Sannan äiti erosi miehestään muun muassa miehen alkoholismin vuoksi, jonka jälkeen Sannan äiti löysi naisystävän. Nyt voimmekin miettiä, että onko Sanna Marin kasvanut kehityshäiriöisten kasvattamana - kuten Päivi Räsänen antaa ymmärtää. Sanna Marin on hyvä esimerkki, että kyllä sateenkaariperheestä ja kaupan kassaltakin voi päästä Suomen pääministeriksi.
Päivi Räsäsen pamfletti, sivu 21.:
Tulemmeko näkemään uutisia, joissa ruotsalaisia pappeja talutetaan saarnatuolista käsiraudoissa poliisikuulusteluihin?
Loppukevennys, emme ole ehkä nähneet tuollaista uutista, mutta sen olemme nähneet, että Päivi Räsänen on mennyt poliisikuulusteluihin.

Iltalehdestä voi lukea muitakin pätkiä pamfletista.

YHTEENVETOA
Helsingin hiippakunnan piispa Teemu Laajasalo on ehkä äänekkäimmin arvostellut Päivi Räsäsästä, mutta myös Turun piispa Kaarlo Kalliala sekä arkkipiispa Tapio Luoma ovat ainakin rivien välissä arvostelleet Räsäsen juttuja.

Äänessä ovat olleet piispat, mutta haava on syvempi. Päivi Räsänen kuuluu Suomen kristillisdemokraatteihin (KD), jota luterilainen kirkko ei ole koskaan tukenut, koska kirkko näkee, että kristittyjä on joka puolueessa, eikä vain yhdessä puolueessa. Kirkon ja KD:n välinen kuilu repesi auki jo 1960-luvulla.

Koska kirkko ei tukenut KD:tä (vuoteen 2001 asti SKL), niin KD:n avuksi riensi Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys (SEKL) -herätysliike, jonka voimin KD sai edustajan eduskuntaan. KD:n sisällä SEKL otti suuren roolin, joka näkyy yhä, sillä Päivi Räsänenkin on kansanlähetyksen näkyvin hahmo.

Vaikka Päivi Räsänen on vain kirkon rivijäsen ja mukana KD:ssä, niin kumminkin vuonna 2010 hän sai aikaan historian suurimman eroaallon kirkosta, kun oli mukana TV 2:n Homoillassa. Vuonna 2014 entinen arkkipiispa Kari Mäkinen pyysi seksuaalivähemmistöiltä anteeksi heihin kohdistettua julmaa käytöstä. Kari Mäkisen homomyönteisyys aiheutti toisen suuren eroaallon. Teki niin tai näin, pieleen menee.

Päivi Räsänen veljeilee myös Suomen Luther-säätiön kanssa - julkaisi sen kanssa kuuluisan pamfletinsa. Luterilaisella kirkolla ja Luther-säätiöllä on tulehtuneet välit. Espoon hiippakunnan piispa Mikko Heikka on todennut, että Luther-säätiö on skismaattinen.

Onhan se kyllä hieman erikoista, että luterilainen kirkko on pitänyt tiettyä rakoa KD:hen, eikä tule kovin hyvin juttuun keskenään. KD:ssä on kyllä jotain kummallista, kun vanhoillislestadiolaisetkin karttavat sitä, vaikka Päivi Räsäsen kommenttien sanoman luulisi myös kelpaavan vanhoillislestadiolaisille - olisivat kyllä hyvä tukijoukko KD:lle.

Pride-kohun yhteydessä Päivi Räsänen pohti jo kirkosta eroamista, mutta jäi vain ajatuksen tasolle. Mikäli SEKL:läiset lähtisivät, niin perässä seuraisi evankelinen herätysliike. Hieman myöhemmin voisivat lähteä vanhoillislestadiolaiset - näin ainakin minua viisaammat ovat pohtineet. Jos tällainen ilmiö tulisi, niin silloin luterilainen kirkko olisi kyllä kaatumaisillaan.

Poliisi on hylännyt Päivi Räsästä vastaan nostettuja syytöksiä, mutta valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen on nostanut niitä tutkintaan. Enpä usko, että Toiviaisella on jotain Räsästä vastaan, mutta näistä nyt tehdään jokin ennakkotapaus. Päivi Räsäsen puheiden tutkinta on kirvoittanut valtakunnansyyttäjään kohdistuvia uhkauksia sekä uskonnollisen häirikkköviestitulvan.

Päivi Räsänen saa puolestaan oikeudellista apua kansainvälisen Alliance Defending Freedom (ADF) -verkoston juristeilta. ADF on amerikkalaistaustainen kristillisen oikeiston verkosto, joka kertoo taistelevansa uskonnonvapauden ja elämän pyhyyden puolesta. Ihmisoikeusasiajärjestö Southern Poverty Law Center on määritellyt ADF-verkoston äärioikeistolaiseksi viharyhmäksi, mutta tämä ei häiritse Päivi Räsästä.

Sensuroimaton Päivärinta -ohjelmassa Päivi Räsänen kertoi, että hän tukeutuu moneen tieteelliseen tutkimukseen. Mutta luettuani vuonna 2004 kirjoitetun Päivi Räsäsen pamfletin, niin enpä hahmottanut kuin yhden lähdeviitteen ja se oli Asser Stenbäck, hän oli suomalainen lääketieteen ja teologian vaikuttaja sekä SKL:n kansanedustaja. Stenbäck vastusti homoseksuaalisuutta melkein henkeen ja vereen, mutta hänhän eli aikoina, jolloin homoseksuaalisuus oli sairaus ja teot rikos. Näin 2020-luvulla Stenbäckin ajatukset tuntuvat hyvin erikoisilta, mutta niin on täytynyt tuntua jo vuonna 2004. Kumminkin hyvin kouluttautunut Räsänen nojasi juttujaan Asser Stenbäckiin - entinen SKL:n (KD:n) jäsen. Nykypäivänäkin ilmestyy tutkimuksia joka suuntaan, jokainen löytää omansa.

Raamatuntutkijat arvostelevat tapaa, jolla kirkko (ja Päivi Räsänen) tulkitsee Raamattua. Raamatusta löytyy tukea moneenkin asiaan, riippuu vain minkä niistä valitsee omaksi. Apostoli Paavali kirjoitti kirjeitään lähinnä ympäri Kreikkaa ja niistä kirjeistä me joudumme vielä 2020-luvulla soveltamaan oppeja. Paavali oli itse naimaton ja piti sitä sitten hyveenä. Voi olla, että Paavali kirjoitteli myös omia mielipiteitään, jotka ei tullut Pyhän Hengen kautta.

Koska Paavalin kirjeet pääsi Raamattuun, niin ehdotankin, että Nurkkaan ajettu Jumala? -kirja sekä Tiedän uskovani, uskon tietäväni – Keskustelukirjeitä -kirja otettaisiin ainakin mukaan Raamatullisiin kirjoihin. Kummatkin kirjat ovat palkittu Vuoden kristillinen kirja -palkinnolla. Kirjoissa on piispa Juha Pihkalan ja avaruustieteilijä Esko Valtaojan kirjeenvaihtoa. Kyllähän 2000-luvun puolella pitäisi saada uusiakin näkemyksiä ja oppeja Raamattuun - maailma on muuttunut 2000 vuodessa sen verran paljon.

Täytyy myös muistaa Tieteiden lahja - Piispojen puheenvuoro tieteiden arvosta ja tehtävästä Jumalan luomakunnassa -kirja.

Päivi Räsänen poimii Raamatusta itselleen sopivat kohdat ja tukeutuu niihin. Raamatussa lukee niin kuin Päivi sanoo, mutta sehän on vain tulkintakysymys. Vaikka Räsänen puskee yleistä ajattelua vastaan, niin ei häntä voi kumminkaan tuomita mielipiteistään, sillä ainakin osin hänkin on oikeassa - niin Raamatussa myöskin lukee kuin hän sanoo.

Mikäli Räsänen tuomitaan, niin sehän tarkoittaa, että Raamattukin pitäisi kieltää. Samalla luterilaiselta kirkolta putoaisi pohja ja sen toiminta päättyisi. Tällaiseen tuskin päädytään, joten Päiviä ei tuomita - näin uskallan ennustaa.

Päivi Räsänen on ollut 2000-luvun alusta lähtien KD:n näkyvin hahmo, kun hän joskus päättää poliittisen uransa, niin saapa nähdä pysyykö KD pinnalla - kirkkokaan ei tue sitä.




Lisäys 17.3.2020:
Nelosella alkoi Lapsi tuntemattoman kanssa -ohjelma, jossa heterot ja homoseksuaalit toivovat lasta. Tulevat vanhemmat eivät ole rakkaussuhteessa, vaan ovat ns. kumppanuusvanhempia. Yksi tunnetuimpia kumppanuusvanhempia on ex-kansanedustaja Jani Toivola, jolla on ollut lapsi jo 6 vuotta.

Mitähän Päivi Räsänen tuumaa tästä kuviosta? Kyseessä voi olla heteropari (kuten Päivi haluaa), mutta saavat lapsen ilman avioliittoaikeita. Kumminkin lapsella on ns. isä ja äiti. Vai onko ainoa tie onneen heteroavioliitto?

23 kommenttia:

  1. HS Poliisin esitutkinta kristillisdemokraattien kansanedustajan Päivi Räsäsen vanhasta kirjoituksesta on valmistumassa. Tapaus on siirtymässä syyteharkintaan epäiltynä kiihottamisena kansanryhmää vastaan.
    Kansanedustaja Räsänen ja Suomen Luther-säätiön dekaani Juhana Pohjola vahvistavat HS:lle olevansa esitutkinnassa rikoksesta epäiltyinä.

    Molemmat kiistävät syyllistyneensä rikokseen.

    ”Pamflettini vuodelta 2004 oli seurakuntakäyttöön tarkoitettu vihkonen, jonka tarkoitus oli tuoda esiin Raamatun opetuksia silloin ajankohtaisiin seksuaalieettisiin kysymyksiin”, Räsänen sanoo.

    Toinen rikosepäily koskee Räsäsen twiittiä, jossa hän arvosteli kirkon päätöstä ryhtyä Helsingin Pride-tapahtuman viralliseksi kumppaniksi.

    Räsänen kirjoitti twiitissään, että synti ja häpeä on nostettu ylpeyden aiheeksi.

    Millä vuosituhannella Päivi elää?

    US Åbo Akademin johtamisen professori Alf Rehn otti Pori Jazz -kohun yhteydessä värikkäästi kantaa Räsäseen.

    – Olisiko mitenkään mahdollista, nyt kun Suomessakin kerran tehdään jotain, toteuttaa pari pakkopalautusta? Vaikkapa lähettämällä Räsänen hevon helvettiin? Rehn kirjoitti Facebook-päivityksessään.

    Hän myös totesi Räsäsen olevan ”helvetin huono ihminen”. Rehnin kirjoitus herätti tämän Facebook-seinällä myös kritiikkiä ylilyönnistä.

    Räsänen oli puolustanut Pori Jazzin toimitusjohtajaksi valittua kristillisdemokraattien puoluevaltuuston johtajaa Aki Ruotsalaa, joka sai pikapotkut puhuttuaan homoseksuaalien eheyttämisestä .

    Jepulis!

    Seurasin sarjaa "Lapsi tuntemattoman kanssa" mutta vain muutaman jakson, periaatteessa ihan ok, toisaalta onko asia niin ettei toista vain löydä.
    Kumppanuusvanhemmus on kai suht uusi asia.
    En kyllä lähtisi.

    C- Olen vähemmistöjen puolella, koskee kaikkia vähemmistöjä ja alkuperäiskansaa ja sorrettuja!

    VastaaPoista
  2. Päivi Räsänen arvostelee valtakunnansyyttäjää:
    Määräsi esitutkinnan Maria Veitolan ohjelmasta katsomatta sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen katsoo, että kansanedustaja Päivi Räsänen (kd.) on ymmärtänyt väärin häneen kohdistuvan rikostutkinnan menettelytavat.

      Poista
  3. Pääministeri Sanna Marin on Helsinki Priden virallinen suojelija vuosina 2020-2021.

    VastaaPoista
  4. Unna ja Anna ovat ensimmäinen suomalainen naispari, jolle perheen ulkopuolinen adoptio avasi väylän vanhemmuuteen.

    VastaaPoista
  5. Päivi Räsäselle ja Luther-säätiön Juhana Pohjolalle syytteet kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päivi Räsänen kertoo olevansa valmis puolustamaan sanan- ja uskonnonvapautta "niin pitkälle kuin on tarve".

      Poista
  6. Oulun tenoripoliisin somekommenteista kaksi rikosilmoitusta:
    "Suora hyökkäys Pride-toimintaa kohtaan"

    Tenoripoliisi Petrus Schroderus ihmettelee rikos­ilmoitusta:
    "Kamalaa, jos en saa julkisesti ilmaista pahaa mieltäni"

    VastaaPoista
  7. Saksassa katolisen kirkon papit uhmaavat Vatikaanin linjausta ja siunaavat samaa sukupuolta olevia.

    VastaaPoista
  8. Yhdysvalloissa kymmenen professoria lähetti kirjeen uskonnonvapauskomitealle Päivi Räsäsen ja Luther-säätiön dekaanin kohtelusta.

    VastaaPoista
  9. Noin tuhat henkeä osoitti tukensa Päivi Räsäselle.

    VastaaPoista
  10. Päivi Räsänen: Oikeuden tulee jättää tutkimatta Raamattu-tviittini.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tutkijat kummeksuvat: Päivi Räsänen yrittää käydä oikeutta mediassa mielenosoitusten saattelemana ennen käräjiä.

      Poista
  11. Päivi Räsästä syytetään KD:n huonosta kuntavaalituloksesta.

    VastaaPoista
  12. Kansainvälinen konservatiivijärjestö kertoo keränneensä yli 200 000 nimeä Päivi Räsäsen puolesta tehtyyn vetoomukseen.

    VastaaPoista
  13. Helsingin käräjäoikeus hylkäsi kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd) syytteet kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

    VastaaPoista
  14. Kansalaisaloite eheytyshoitojen kieltämiseksi etenee eduskuntaan jo toistamiseeen.

    VastaaPoista
  15. Helsingin hovioikeus on hylännyt kansanedustaja Päivi Räsästä (kd) vastaan nostetut kolme syytettä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Helsingin käräjäoikeus oli päätynyt samaan ratkaisuun maaliskuussa 2022.

    Eihän tässä ollut tiedossa muuta loogista ratkaisua. Turhaan tästä väännetään vuosia. Lakimiehet vaan tästä taas hyötyvät, käärivät hyvät palkat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syyttäjä Ylelle:
      "Harkitsen vakavasti valitusluvan hakemista korkeimmasta oikeudesta"

      Tämähän on jo ihan mielenvikaista läpändeerusta.

      Valtionsyyttäjä Anu Mantilan kuuluisi itse jo maksaa kaikki miijoonakulut.

      Poista