Kirkon kolme huonoa vaihtoehtoa
Vuonna 2018 kirjoitin Kirkko ristivedossa ja vuonna 2023 Kirkon kuolinkorinoita. Kirkon on vaikea uudistua ja aika uhkaa jyrätä kirkon yli.
- Muita aiheeseen liittyviä kirjoituksia:
- Päivi Räsänen VS. Suomen Ev. Lut. kirkko
- Päivi Räsänen VS. Suomen Ev. Lut. kirkko - osa 2
- Päivi Räsänen VS. Tuure Boelius
- Pori jazzin homokohu ja Timo Soinin abortit
Piispainkokous ehdotti vuoden 2024 maaliskuussa kirkkojärjestykseen kahden rinnakkaisen avioliittokäsityksen mallia.
- Kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä:
- Avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä
- Avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä
“ Arkkipiispa Tapio Luoma kommentoi maaliskuussa 2024: Otamme ison askeleen pitkään jatkuneen avioliittokeskustelun eteenpäin viemiseksi. Esityksen mukaan kaikki parit voivat saada kirkollisen vihkimisen. Tämä olisi myös ensimmäinen kerta, kun kirkolliskokous kuvaa selvästi molemmat avioliittokannat, myös nykyisen ”
Evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokous käsitteli 2025 toukokuussa perustevaliokunnan mietintöä kahden avioliittokäsityksen mallista. Evankelis-luterilainen kirkko ei ottanut käyttöön kahta rinnakkaista avioliittokäsitystä. Ehdotus ei saanut taakseen kirkolliskokouksen äänestyksessä vaadittua 3/4 määräenemmistöä. Ehdotusta kannatti 62 edustajaa ja vastusti 40. Määräenemmistö jäi 15 äänen päähän.
“ Arkkipiispa Tapio Luoma kommentoi toukokuussa 2025: Esitys kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä palaa kirkolliskokouksen pöydälle aina uudestaan ja uudestaan, kunnes se menee läpi niin kuin muissakin Pohjoismaissa.
Olen vakuuttunut siitä, että myös Suomessa samaa sukupuolta olevien parien kirkollinen vihkiminen on mahdollista ennen pitkää. ”
Kesäkuussa 2025 tämä kirkon teatteriesitys sai jatkoa, kun piispainkokous antoi kokouksessaan 3.6.2025 tuomiokapituleille pastoraalisen ohjeen avioliittoon vihkimistä tai siunaamista pyytävien samaa sukupuolta olevien parien kohtaamisesta seurakuntatyössä. Aloitteen ohjeen antamisesta oli tehnyt arkkipiispa Tapio Luoma.
Piispat kävelevät kirkolliskokouksien päätöksien yli
Heinäkuussa 2025 "kirkon teatteriesityksen lavalle" nousi tunnettu ja äänekäs sivuroolin esittäjä Päivi Räsänen, joka järkyttyi piispojen homolinjauksesta.
“ Päivi Räsänen (KD) kommentoi heinäkuussa 2025: Kirkossa piispat ohjaavat nyt siihen, että nämä samaa sukupuolta olevien vihkimiset voidaan ilman mitään seuraamuksia ryhtyä toimittamaan. Vastoin sitä, mitä kirkolliskokous oli juuri päättänyt. Vakavinta tapauksessa on, että piispat ohjaavat seurakuntiaan toimimaan Raamatun vastaisesti.
Aika todennäköistä on, että ensi vuonna en kirkollisveroa maksa. ”
Päivi Räsänen siis vakavissaan harkitseen tämän vuoden puolella erota kirkosta, kun ilmaisee ettei ensi vuonna maksaisi kirkollisveroa. Vuonna 2020 Päivi Räsänen pohti kirkosta eroamista.
“ Päivi Räsänen (KD) kommentoi syyskuussa 2020: Täytyy tunnustaa, että (vuonna 2019) kirkon linjaus osallistumisesta Pride-tapahtumaan oli jo sellainen, että tosi vakavasti pohdin kirkosta eroamista. En halua ennakoida sitä, mikä olisi se raja, jolloin katsoisin, etten voi hyvällä omallatunnolla olla kirkon jäsen. ”
Onkohan piispojen toiminta ollut vuonna 2025 sellaista, että Päivi Räsäsen raja on ylittynyt.
Päivi Räsäsen jälkeen näyttämölle asteli Timo Soini, Päivi Räsäsen tueksi.
“ Timo Soini kommentoi heinäkuussa 2025: Päivi Räsänen muistuttaa siitä, mitä Raamatussa sanotaan ja mikä kirkon oppi on ollut. Ei hän esitä mitään sellaista, mikä ei olisi tällä hetkellä luterilaisen kirkon virallinen oppi. Kirkolliskokouksen päätös oli, että avioliittoa ei avata. Eikä tämmöinen meno kävisi missään taloyhtiössä tai firmassa, että tehdään joku päätös, jota ei noudateta.
Eihän tällaista keskustelua edes pitäisi käydä.
Mutta kun maailma on tällainen kuin se on. Luterilaisen kirkon ongelma on se, että se on tällainen kansankirkko, jolla on verotusoikeus. Tämän yhteiskunnan arvomaailma tunkee kirkkoon sisälle. Ja Räsänen on kuin punainen peukalo siellä, hän saa nämä herraspakanat aina kerta toisensa jälkeen raivon valtaan. Se on minusta suorastaan huvittavaa, että miten tämmöinen kuusikymppinen isoäiti herättää aina valtavan raivon. ”
Timo Soini toteaa vähän samaa kuin minä vuonna 2018 Kirkko ristivedossa -kirjoituksessa. Kirkon ongelma on se, että se kerää kirkollisveroa jäseniltään, mutta suurin osa kirkkoon kuuluvista ei ole kovinkaan "uskovaisia" ja ajattelevat toisin kuin Raamattu sanoo. Kirkko pyrkii miellyttämään kaikkia, mutta sehän on mahdoton tehtävä - kirkolla on vain huonoja vaihtoehtoja.
Iltalehti pyysi piispa Matti Revolta kommenttia kuumaan aiheeseen.
“ Piispa Matti Repo kommentoi heinäkuussa 2025: Piispojen antamassa ohjeessa annetaan tilaa pastorien harkinnalle samaa sukupuolta olevien parien vihkimisessä. Tarkoitus on tehdä vihkiminen mahdolliseksi muuttamatta kirkon käsitystä avioliitosta, jota tällä hetkellä pidetään vain miehen ja naisen välisenä. ”
YHTEENVETOA
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous esitti kirkolliskokoukselle, että kirkkojärjestykseen lisättäisiin säännös rinnakkaisista avioliittokäsityksistä. Toisessa avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä ja toisessa avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papit saisivat siis oikeuden toimia kummankin hyväksytyn avioliittokäsityksen mukaisesti. Kyse olisi oikeudesta valita kahdesta rinnakkaisesta ja yhtäläisesti hyväksytystä kirkon avioliittokäsityksestä.
Rinnakkaiset avioliittokäsitykset on kompromissi, jossa ei ole järkeä. Kirkon piispat eivät uskalla valita vain toista niistä, niin silloin yrittävät kumpaakin samaan aikaan.
KIRKOLLA ON KOLME HUONOA VAIHTOEHTOA | ||
---|---|---|
# | Vaihtoehto | Selitys |
1. |
Rinnakkaiset avioliittokäsitykset: Avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä Avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä |
• Ei ole Raamatullinen • On kompromissi • Ei järkeä |
2. | Avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä | • Raamatullinen näkemys • Syrjii osaa ihmisistä • Pieni osa ihmisistä on tyytyväisiä |
3. | Avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä | • Ei ole Raamatullinen • Muuttaa Raamatun näkemystä • Valtaosa ihmisistä on tyytyväisiä |
Rinnakkaiset avioliittokäsitykset -vaihtoehto on kuin taikatemppu, joka olisi sama asia kuin Avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä -vaihtoehto, koska kumpikaan niistä ei syrji ketään, mutta kummatkin ovat Raamatun vastaisia. Mikäli piispat menisivät Raamatun mukaan, niin silloin ainoa oikea vaihtoehto olisi Avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä.
Piispa Matti Revon mielestä Rinnakkaiset avioliittokäsitykset -vaihtoehto ei muuta kirkon käsitystä avioliitosta, koska papeilla olisi oikeus valita kumman mukaan ajattelevat. Mutta muuttaahan se kirkon käsitystä avioliitosta, koska mukana on se oikeus valita. Raamatun mukaan avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä.
Valitsee piispat/kirkko sitten minkä tahansa kolmesta vaihtoehdosta, niin kirkon romahtaminen vain jatkuu, kaikki on huonoja vaihtoehtoja kirkolle. Kirkko on pudonnut ajan kärryiltä ja jäänyt menneisyyden ulapalle ajelehtimaan vaillla tuulta ja suuntaa.
Itse ehdotan, että valitaan Avioliitto ymmärretään kahden henkilön välisenä -vaihtoehto ja poistetaan kirkolta kirkollisverotusoikeus, jolloin luterilaisuus olisi samalla viivalla herätysliikkeiden kanssa. Sitten katsotaan mikä uskonnollinen haara vie voiton, jos vie mikään.
Itse en tarvitse kirkkorakennusta, kirkkoni on siellä missä minäkin olen.
“ Raamattu (1992) - Matt. 18:19-20: »Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.» ”
Usko johonkin ei katoa, vaikka kirkko institutiona romahtaisi.
En usko että kukaan itkee jos Päivi Räsänen hylkää kirkon ja palaa sinne missä helvetin tulimeri pauhaa eli kotiinsa.
VastaaPoistaTapio Luoma sanoi siis "esitys kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä palaa kirkolliskokouksen pöydälle aina uudestaan ja uudestaan, kunnes se menee läpi niin kuin muissakin Pohjoismaissa." Niin kai sitten.
Surullista voisi joku puhaltaa pölyt kirkoista ja niistä vanhoista pieruista jotka ei edes halua uudistua, onneksi on muutama pappi joka siunaa kaksi henkilöä ja aina on mahdollisuus siviilivihkimiseen. Jos ei hingu kirkkohäitä.
On ollut aika jolloin me emme olleet olemassakaan eikä mein vanhemmatkaan niin näitä piilohomoja, en ymmärrä millaista tuskaa se on tuonut mukanaan, vai onko?
Oliko Freddie Mercury ensimmäinen joka antoi vapauden gayelämään ja antoi kasvot AIDSIlle? Aivan ihana Freddie surku vain 45v delasi AIDSiin.
Juu kyllä olen lukenut asiasta ja ihana Face Alone löytyi pöytälaatikosta ikäänkuin haudan takaa näyttäen musiikki jää jälkeen ja runot.
Summarum kirkon on pakko uudistua nykypäivään, ei.. en aio prideen, mutta on tärkeää pysyä ajan hermoilla.
En ole käynyt kirkossa pariin vuoteen, ja kun muutin tuli äkkiä kirkolta tervetuloa postia, mutta pakko sanoa en tiedä missä se kirkko edes on.
Ei kovin lähellä jos kerran ei kuulu kirkonkellojakaan.
Jos kirkko romahtaa niin usko jää, seikka on saletti.
Mikäli Päivi Räsänen eroaa kirkosta, niin silloin painovoima-aallot järkkyvät ja voi johtaa taas suurempaan kirkosta eroamispiikkiin =)
PoistaKoska Päivikin pystyi, niin minäkin -ajattelumalli. On Räsänen aiemminkin keikuttanut venettä, vaikka ei halua ottaa siitä itse vastuuta.
Vain vanhat uskovaiset eroaa aallokossa kuin kuukämäräiset, jos Päivi Räsänen eroaa ja vie mukanaan kenet sit viekin. Ainakin näkee kuka on kuka.
VastaaPoistaOlen sanonut että liittyisin kirkkoon vaikka 100000 kertaa jos vois.
Olen kai ollut ed elämässäni joku uskonheppukin. En kuitenkaan ota vastuuta mutta pakko sanoa Teemu Laajasalosta että hän on sanonut määräenemmistö on tehty kirkon turvaksi, muutokset ovat tahallisesti hitaita. Se ei ole virhe vaan ominaisuus. Joskus muutokset tuntuvat tuskallisen hitailta. Kirkon 2000 vuotisen historiassa muutos on ollut todella nopea viimeiset parikymmentä vuotta.
Ai naispappeus, jotkut papit ei vieläkään sulata heitä.
Alan fanittaa Kanasen lisäksi myös Laajasaloa.
Loppuun rukous à la Teemu: Rakas Jumala, vaikka ihmiset ovat meidät unohtaneet, älä sinä unohda meitä. Armahda. Aamen.