maanantai 11. toukokuuta 2020

Juhlapäivien historiaa

Olen vuosien mittaan kirjoitellut eri ns. juhlapäivien taustoista, nyt päätin vähän niputtaa niitä.

Alla on lista kirjoituksista, jotka liittyvät jotenkin juhlapäiviin tai kirjoituksien kommenteissa puhutaan niistä.

5 kommenttia:

  1. Miksi pääsiäistä ei ole vielä, vaikka se on?
    Olet nähnyt paljon vaivaa kirjoittamalla mielenkiintoisia blogauksia, kiva että kasasit tähän, tarkistan kaikki ajan kanssa.
    Tärkeitä päiviä tarvitsee ihminen, muutoin asiat unohtuu, onko lässytystä kun sanoo ystävänpäivä on joka päivä?
    Turhimmat ovat äitien ja isienpäivät, eikös? Joku sanonut että molemmat ovat kauppiaitten päiviä.

    Kirjoitti eräs C joka aamulla heräs, ja kirjoittaa päiväkirjaan ihan joka päivä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pääsiäinen on yksi isoista juhla-ajoista, joten laitoin senkin, vaikka en ole siitä vielä kirjoittanut. Muistelen jotain kirjoittaneeni, mutta en muista, että mihin =)

      Suomen turhimpiin päiviin voisin listata ainakin halloweenin, mustan perjantain (josta on tullut musta viikko). On kiitospäivääkin yritetty nostaa, mutta eihän se liity Suomeen mitenkään. Muistaakseni myös kiinalaista sinkkujen päivää on yritetty kaupallistaa Suomessakin - turhaa!

      Poista
  2. Hehe, varmaan jossain ajan jutuissa piilee.

    Aivan, viettäköön jokainen mitä haluaa, vaikka Suomi tulee perässä ihan kaikessa lähes, black, kyber etc on kauppiaitten keksintöä, tiedän hysterian 11.11 mutta "sinkkujen" päivä pysyköön "sinkuilla".
    Painotan että jokainen miten ja mitä haluaa viettää, eriasia viettääkö itse mitään.
    Suomessa ei menesty muu kuin joulu, juhannus, ja uusi vuosi, joskus vappu ja pääsiäinen.
    Onko tunnollisuus eräänlaista orjuutta,(Publilius Syrus) jos on, olen sitten orja.

    C- Aika parantaa sen,
    mihin järki ei pysty.
    – Seneca

    VastaaPoista
  3. Jos Suomen ortodoksit siirtyisivät viettämään pääsiäistä juliaanisen kalenterin mukaan, viettäisivät Suomen ortodoksinen kirkko ja evankelisluterilainen kirkko pääsiäistä eri aikoihin.
    No Jee! Eikun Ee!
    Arkkimandriitta Mikael on hauduttanut tuota asennetta monta kymmentä vuotta, ja nyt ottaa sen esiin, voisiko sanoa että aika ajoi tuon ohi jo, maailma on muuttunut.

    Ihmettelen kovin koska Julius Caesar-aika näyttikin väärin.
    Ensimmäistä pääsiäispäivää eli pääsiäissunnuntaita vietetään kevätpäiväntasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina, minkä vuoksi pääsiäisen ajankohta vaihtelee eri vuosina välillä 22. maaliskuuta – 25. huhtikuuta.

    Pesach on juutalainen juhla, Pesach alkaa viettää 14. päivänä kevätkuussa Nisan. Tämä on raamatullisen vuoden ensimmäinen kuukausi heprealaisessa kalenterissa, mikä vastaa suunnilleen maalis-huhtikuuta gregoriaanisessa laskennassa. Pesach-nimi tulee hepreakielisestä sanasta, joka merkitse ”kulkea ohi”. Pesach on juutalainen on juhla, jolloin muistellaan exodusta, israelilaisten vapautimisesta Egyptin orjuudesta. Pesachin vieton keskeinen osa on seder-illallinen.

    Toisaalta samapa se Ortodoksit voivat viettää pääsiäistään vaikka helmikuussa.
    Muutenkin pääsiäinen kiertää maaliskuusta huhtikuuhun ei perässä pysy.

    Koko Suomen arkkipiispan Leon mukaan aloite ei mene läpi.
    ”Totean lyhyesti, että hyvin monista perustelluista syistä en näe mahdolliseksi aloitteen läpimenemistä”, Leo sanoo.

    Suomen ortodoksisen kirkon pääsiäisenvieton ajankohta on monimutkainen kysymys, hän sanoo, muttei avaa perustelujaan tämän tarkemmin.

    Suomalaiset ortodoksit kuuluivat Venäjän ortodoksisen kirkon alaisuuteen 1920-luvulle asti. Vuonna 1923 Suomen ortodoksinen kirkko siirtyi Venäjän käyttämästä juliaanisesta kalenterista gregoriaaniseen kalenteriin. Samana vuonna Suomen ortodoksinen kirkko siirtyi autonomisena kirkkokuntana Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin alaisuuteen.

    VastaaPoista